טיפול פליאטיבי בחולי סרטן – שיפור איכות החיים

תוכן עניינים

למרות שהמוות הוא עובדת חיים ידועה מראש, מעט מאד אנשים רוצים לחשוב עליו. אבל קבוצה אחת של אנשים שחייבת להתמודד עם המחשבות על הנושא היא אנשים עם סרטן מתקדם, שנאמר להם כי נותרו להם רק כמה חודשים לחיות. מה עוזר להם לסיים את ימיהם בשלווה, ככל האפשר?

  • להיות בבית ולא בבית החולים
  • לא לעבור טיפולי כימותרפיה או טיפולי סרטן פעילים אחרים ולקבל טיפול פליאטיבי
  • לא להתחבר לצינור האכלה
  • לעסוק בפעילות דתית מסוימת
  • לנהל מערכת יחסים טובה עם צוות המטפלים
  • לא להיות בחרדה מתמדת

כל הנקודות הללו הן ממצאי סקר אמריקאי חשוב, שבחן כמעט 400 גברים ונשים עם סרטן מתקדם, שנסקרו בממוצע ארבעה חודשים לפני המוות. צוות הטיפול של אנשים אלו נשאל גם שאלות לגבי חוויות סיום החיים של האדם בו טיפלו. התוצאות מצביעות על כך שתשומת הלב לצרכים הפסיכו-סוציאליים של המטופלים, הצרכים הרוחניים שלהם, הנוחות, תחושת הביטחון והצורך לא להינטש על ידי הצוות הרפואי ולהרגיש חשובים ומשמעותיים, הם הדברים החשובים ביותר לחולים משפחותיהם. הקשר האנושי הוא המשמעותי ביותר ברגעים אלו שלקראת סוף החיים.

טיפול פליאטיבי בחולי סרטן ניתן כאשר ברור כי התפשטות הסרטן לא נעצרה והוא ממשיך להתפשט בגוף, ללא יכולת ריפוי. כאשר מגיעים למצב זה של התפשטות המחלה, אי ספיקת לב או תנאים קשים דומים, טיפול פליאטיבי יכול לעזור ליצור מצב ששומר על איכות החיים ומוביל ל"מוות טוב". טיפול פליאטיבי בחולי סרטן מתבטא בכמה מישורים:

  • הוא מתמקד בצרכים רגשיים ופיזיים
  • שם בראש סדר העדיפויות את הטיפול בכאבים ובסבל
  • מספק תמיכה פעילה לקרובים, לאהובים ולמטפלים של החולים, ומספק מידע על איך לטפל בהם בביתם הפרטי

מאחר שרופא או אחות בודדים אינם מסוגלים לטפל בכל הנושאים הללו, טיפול פליאטיבי כולל בדרך כלל צוות מטפלים מוסמכים. אם גם לכם יש סרטן מתקדם, אי ספיקת לב או מחלה סופנית אחרת, או שאתם מטפלים במישהו במצב כזה, שוחחו עם רופא מהימן או אחות על הנושא של טיפול פליאטיבי במסגרת של הוספיס בית, כך שתהיו מוכנים בבוא העת. מידע נוסף על טיפול פליאטיבי וכיצד ניתן לקבל אותו, ניתן למצוא באתר של הוספיס גליל עליון.

יעניין אותך גם: מה זה הוספיס, הוספיס לחולי סרטן, זכויות חולה סיעודי

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״