טיפול פליאטיבי – ההוספיס של סיסלי סאונדרס

תוכן עניינים

האיגוד האירופאי לאונקולוגיה רפואית (ESMO) החליט להגדיר מספר מושגים שיבהירו את ההבדל בין טיפול תומך לבין טיפול פליאטיבי:

טיפול תומך – טיפול שמטרתו לשפר את הנוחות, התפקוד והתמיכה של המטופל ומשפחתו בכל שלבי המחלה.

טיפול פליאטיבי – טיפול שמטרתו לשפר את הנוחות, התפקוד והתמיכה של המטופל ומשפחתו כאשר ריפוי אינו אפשרי.

טיפול סופני טיפול פליאטיבי כאשר המוות בקרוב.

ברור שמבחינה מעשית חשוב שחולים כרוניים קשים, או חולי סרטן בכל שלב בו הם נמצאים, יקבלו טיפול תומך או פליאטיבי; להם זה לא משנה. הם זקוקים לאינטגרציה בטיפול, להבנה, לסבלנות ולחמלה של המטפלים.טיפול פליאטיבי החל להיחשב כגישה בעלת ערך רב בהתייחסות לחולה הנוטה למות מזה זמן אך כעת ברור כבר לכולם שיש להשקיע אמצעים ומאמצים על מנת לאפשר אותו.

איך הכל התחיל?

חלוצת הדרך היתה סיסלי סאונדרס (Cicely Saunders), אישה אנגליה שנולדה בשנת 1918 ובשנות מלחמת העולם השניה החליטה להיות אחות. היא נעשתה אחות בשנת 1944 ואז החליטה להתמחות כעובדת סוציאלית רפואית. החל משנת 1952 היא עבדה במשך שבע שנים בהוספיס הקתולי סיינט ג'וזף במזרח לונדון.
באותה תקופה החליטה שהתמיכה בחולים סופניים לא מקבלת את תשומת הלב הראויה, ורצתה לקדם הקמה של
הוספיס. כפי שהיא הבינה שצריך להיות.  נאמר לה שרק רופא יוכל לקדם רעיון כזה, ולכן החליטה ללמוד רפואה ובשנת 1957 קיבלה את התואר דוקטור. במשך 10 שנים פיתחה את הרעיון, החלה באיסוף כספים ובשנת 1967 נפתחו שעריו של הוספיס סיינט כריסטופר, שנוסד במטרה מוגדרת לעזור לחולים סופניים באמצעות גישה אינטגרטיבית וטיפול פליאטיבי.

ההוספיס הציע לחולים הקלה על הסימפטומים, הקלה בכאבים, תמיכה גופנית, חברתית, פסיכולוגית ורוחנית, להם ולבני משפחותיהם.
המקום איפשר, למי שהיה מסוגל, לעבוד בגינה, לשבת בספריה, לכתוב, להסתפר – כל אותם הדברים שנותנים תחושה של חיים נורמליים עד הרגע האחרון.

סיסלי סאונדרס ניהלה את ההוספיס גם כמרכז מחקר ולימוד של טיפול פליאטיבי במשך 34 שנים.

שירותי הוספיס בימינו

הרעיון של הוספיס המשיך והתפתח וכיום ניתן לקבל גם שירותי הוספיס בית שמאפשרים לחולה לקבל את הטיפול לו הוא נזקק ממש בחדר השינה שלו, בגינה שלו ובחברת האנשים שהוא אוהב.

ישנם יותר ויותר רופאים בישראל הקוראים לכך שרופאים העוסקים בטיפול באנשים עם מחלות כרוניות סופניות ורופאים אונקולוגים יעברו הכשרה ספציפית ברפואה פליאטיבית, מה שלדעתם ירחיב את הרפורטואר הטיפולי לאורך כל הדרך החל מהשלבים המוקדמים של התפתחות המחלה.

יעניין אותך גם: מה זה הוספיס, הוספיס לחולי סרטן, הוספיס גליל עליון

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״