הוספיס וטיפול פליאטיבי – מה הקשר ביניהם?

תוכן עניינים

לעתים אנשים שואלים האם יש הבדל בין טיפול פליאטיבי לבין שירותי הוספיס? ניתן לומר שהראשונים הם סוג הטיפול ואילו האחרונים הם מסגרת הטיפול.

בשנים האחרונות טיפול פליאטיבי התפתח מאד. התחום זה הוגדר בשנת 1990 על ידי ארגון הבריאות העולמי כ"גישה הוליסטית לטיפול בחולים עם מחלה מתקדמת סופנית".
השאלה היתה איפה ניתן להציע את הטיפול בצורה המתאימה, התומכת, הטובה והיעילה ביותר? מכאן החלו להתפתח יחידות טיפול וסיוע ייעודיים – הוספיסים.

הוספיס גליל עליון, שהוקם כבר בשנת 1994 על ידי פרופ' ננסי קרוליין ז"ל, אימץ את ההגדרה של ארגון הבריאות העולמי ועוזר לטפל ולתמוך בחולים סופניים ובמשפחותיהם על ידי מתן שירותי הוספיס בית ללא תמורה.
המטרה של שירותים אלה היא לאפשר לחולה להישאר בבית בקרב בני משפחתו עד לשלבי חייו האחרונים, תוך כדי מתן כל הסיוע הדרוש.

אחד העקרונות החשובים בסיוע שכזה, למרות שהוא ניתן ביחידת הוספיס בית, הוא המחויבות לספק לחולה ולבני המשפחה טיפול במשך כל שעות היממה מתוך התפישה כי צרכיו של חולה הנוטה למות דחופים ולכן יש לתת להם מענה מהיר ושוטף שיבטיח את תחושת הביטחון שלו ושל בני משפחתו.

התמיכה והעזרה אותם יקבלו החולה ובני משפחתו יהיו במסגרת טיפול פליאטיבי.

מה כדאי לדעת על טיפול פליאטיבי?

  • טיפול זה עיקרו להקל ולשפר את איכות החיים של חולים סופניים ובני משפחתם, בעיקר על ידי הקלה בכאבם ובסימפטומים הנלווים.
  • זו גישה כוללנית שמתייחסת לחולה כאדם שלם. בנוסף היא מתייחסת למטופל, לבני משפחתו ולסובבים אותו כיחידת טיפול אחת.
  • זהו טיפול מולטי-דיסציפלינרי שנותן תמיכה ודואג לרווחה הרגשית, הפסיכו-סוציאלית והרוחנית של החולה וסביבתו.
  • טיפול שמרכז ומתאם בין כל הגורמים המעורבים, דבר שמקל על ההתמודדות של המטופל והמלווים אותו
  • שיטת טיפול זו שמה דגש על תקשורת כמיומנות מרכזית בחשיבותה .
  • טיפול אשר "כשאין זמן יש יותר צורך לאפשר את הזמן" – זמן להקשבה, זמן לבחינה, זמן לבדיקה כדי "לסגור עניינים" כראוי. או כמו שאמרה המייסדת של הוספיס גליל עליון, פרופ' קרוליין: "המתנה החשובה ביותר שהוספיס יכול להעניק למטופל ומשפחתו הינה זמן".

טיפול בחולים סופניים

טיפול בחולים סופניים הפך להיות אחת הסוגיות המרכזיות המעסיקות את מערכות הבריאות בעשורים האחרונים. התפיסה לפיה יש למצוא את מסגרת הטיפול המתאימה ביותר לחולים במצב סופני, וכי כל חולה זכאי לקבל את הטיפול המתאים ביותר להתמודד בתקופה כזאת לקראת מוות, הולכת ומתרחבת במערכות הבריאות בכל העולם וכמובן גם בישראל. הוספיס גליל עליון הוא זה שמספק שרותים אלו באזור הצפון.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״