מה זה טיפול פליאטיבי?

תוכן עניינים

טיפול פליאטיבי הוא טיפול הממוקד על הקלה בסימפטומים ובנית מערכת תמיכה לחולה ולמשפחה.

מהמילה הלטינית palliare, המונח פליאטיבי משמעותו במקור היא "להסתיר". במבט ראשוני, קשה קצת להבין מה הקשר בין "הסתרה" לבין טיפול מסוג זה, שכן כמטפלי הוספיס אנחנו לעולם לא מסתתרים ממצב המטופל; להפך, אנחנו באמונה שזה חיוני להיות מודעים למצב ולהתמודד עמו על מנת שהטיפול יהיה שלם. מה שאנו כן מסתירים, את אותם סימפטומים קשים ולא נעימים; זו הדרך בה ניתן להקל על המטופל ועל משפחתו ברגעים קשים אלה.

טיפול פליאטיבי בחולי סרטן

במקרים של מחלות קשות, כולל מחלת הסרטן, כאשר הרופאים אינם מסוגלים לעזור יותר, אנחנו זוכרים שזוהי תקופה קשה למטופל ולאנשים הקרובים אליו. המטופל הוא אומנם החולה, אך כל האוהבים אותו למעשה סובלים מהמחלה.
המעבר לטיפול הוספיס בית מקנה לפציינט וקרוביו כלים שיעזרו להם להתמודד עם המצב הקיים מכל בחינה שהיא: פיזית, נפשית ורוחנית. זו הסיבה שמערכת תמיכה זו מכילה רופאים ואחיות, אך גם עובדים סוציאליים ופסיכולוגים. זוהי מערכת שלמה, קשובה וזמינה עבור המטופל ומשפחתו.
טיפול במסגרת הוספיס לחולי סרטן אינו שונה מטיפול בכל מצב סופני אחר, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית ורוחנית.

חשוב לדעת שהמיקוד תמיד נשאר על המטופל ועל הקלת הסימפטומים ממנו הוא סובל. אך על פי שיטת טיפול פליאטיבי, חשובה כמעט באותה מידה, בנית מערכת תמיכה שלמה (פיזית, רוחנית ונפשית) הכוללת אנשי מקצוע שיהיו זמינים עבור המטופל ועבור משפחתו.

הקשב, הזמינות, הניסיון והאכפתיות הם היתרונות הגדולים של הוספיס.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״