שירותי הוספיס והצורך בייפוי כוח רפואי

תוכן עניינים

הוספיס הוא מונח "טעון". קצת מפחיד משום שהוא קשור בתודעה שלנו לסופניות. אבל הדגש כיום בשירותי ההוספיס הוא על הקלה, הן למטופל והן למשפחתו.
בגדול, הוספיס בגלגוליו השונים (תחילתו נמצאת אי שם לפני יותר מאלף שנה) הוא עדות לתפיסה חיובית, משהו טוב שקשה למצוא הרבה כאלה בתקופתנו. זהו מוסד של חמלה, של עזרה, של רצון להעניק.
אם בימים עברו הוספיס היה קשור למקום מוגדר ולמוסד מסוים, הרי שכיום המושג התרחב והוא כולל גם שירותי הוספיס בבית, מתוך הכרה שמטופלים ירגישו הרבה יותר טוב אם הם יהיו בסביבתם הטבעית, המשפחתית, האוהבת.

רוב החולים הנזקקים לשירותי הוספיס הם מבוגרים הסובלים ממחלות כגון אלצהיימר, פרקינסון, סרטן ועוד. הם זקוקים לסיוע ולעתים אינם במצב שהם מסוגלים לקבל החלטות מודעות וברורות גם כאשר מדובר בהם עצמם. במקרים כאלה כדאי שיחתמו על ייפוי כוח רפואי או, במקרים חריגים, לדאוג למנות אפוטרופוס כדי שלמישהו אחר תהיה זכות החלטה במקומם.

מה בין ייפוי כוח לאפוטרופסות?

  • אפוטרופסות היא אמצעי משפטי שבמסגרתו ממנים אדם אחר לטפל בענייניו של אדם שאינו מסוגל לדאוג לעצמו ולנהל באופן עצמאי את חייו ואת ענייניו הכספיים, המשפטיים והבריאותיים, בשל מחלה, התדרדרות תפקודיות חדה או ירידה במצב הקוגניטיבי. בית המשפט הוא שמכריע בשאלה האם למנות אפוטרופוס קבוע או זמני, וגם מי יהיה האפוטרופוס.
  • ייפוי כוח, לעומת זאת, הינו מהלך פחות קיצוני, המעניק לאדם זכות בחירה ויכולת החלטה. למעשה זה מתן הרשאה לאדם לעשות בשמו של מייפה הכוח פעולות שונות עבורו.
  • ייפוי כוח יכול להיות מוגדר לתחום ספציפי על פי שיקול דעתו של מייפה הכוח.
  • מייפה הכוח הוא שמחליט באילו תחומים הוא מעניק ייפוי כוח לאדם אחר ובאילו לא.
  • מייפה הכוח יחליט האם להעניק ייפוי כוח קבוע או זמני על כל אחד מתחומי חייו.

ייפוי כוח רפואי מסמיך מיופה כוח לקבל החלטות רפואיות הקשורות לטיפול ולזכויות חולה סיעודי, כולל התחלת, המשך או הפסקת טיפול במקרה של מצב סופני, על פי חוק החולה הנוטה למות.
ייפוי כוח רפואי צריך להיות חתום על ידי המטופל ועל ידי מיופה הכוח, ובנוכחות שני עדים מוסמכים.

לסיכום

זכויות חולה סיעודי מעגנות בחוק החולה הנוטה למות ובחוק זכויות החולה. במידה ונבצר מהחולה לקבל החלטה מודעת עקב מצבו, זכותו להעניק ייפוי כוח רפואי – זמני או קבוע – ל מנת לוודא שזכויותיו נשמרות ושהוא מקבל את הטיפול המגיע לו.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״