תמיכה בחולה הנוטה למות

על פי כל תיאוריות הפסיכולוגיה והפילוסופיה, החרדה הבסיסית ביותר של כולנו היא מסיום חיינו. למעשה יש הטוענים שחרדה זו היא הבסיס לכל הפחדים שיש לנו בחיים. זאת ככל הנראה הסיבה שאנחנו מעדיפים להמנע מהתמודדות עם הנושא בכל מחיר. אולם דווקא ברגעי האמת, חשוב שנדע איך לנהוג באנשים הקרובים אלינו ביותר, ואיך היינו רוצים שינהגו עמנו, ברגעים האחרונים. זהו הבסיס לנושא החשוב של תמיכה בחולה הנוטה למות.

על מנת לעזור לאדם הסובל ממחלה קשה וחשוכת מרפא, הדבר החשוב ביותר הוא להבין את רצונותיו ולהקל עד כמה שניתן על סבלו. בדיוק לשם כך נועד טיפול פליאטיבי – לשפר את איכות חייו של החולה ולתת לו ולסביבתו הקרובה תמיכה כללית במסגרת שירותי הוספיס. התמיכה הזו היא רפואית, סיעודית וגם פסיכולוגית.

מה העקרונות של תמיכה בחולה הנוטה למות?

דבר ראשון, חשוב להגיע להבנה מתי לא ניתן עוד לתת טיפול שמטרתו לרפא את המחלה. לעיתים ניתנים לחולים טיפולים שכבר לא יכולים לעזור ורק גורמים להם סבל מיותר. במצב זה ניתן להציע לחולה מסגרת של הוספיס שתעזור לו להתמודד ולהקל על הסימפטומים של מחלתו באופן שלא תגרום לו סבל נוסף.
למשל, הקרנות במסגרת של טיפול אונקולוגי, נחשבות גם הן בנסיבות מסוימות לטיפול פליאטיבי, כאשר מטרתן להקל על כאב החולה בשל גושים חוסמים.
זה מוביל אותנו לעקרון השני בטיפול פליאטיבי, והוא אומר שיש להתאים את אופי הטיפול לצרכי המטופל.

מתי יש צורך בטיפול פליאטיבי?

בדרך כלל טיפול מסוג זה נדרש אצל חולים במחלת הסרטן לאחר שמוצו כל הנסיונות לרפא את המחלה, במחלות נוירולוגיות חשוכות מרפא כגון ניוון שרירים במצב מתקדם, במצבים מתקדמים של דמנציה ואי ספיקת לב קיצונית ללא הקלה גם בטיפול מלא.

מה עושים במסגרת הטיפול?

1. הדבר החשוב והבסיסי בטיפול שניתן בכל הוספיס, הוא הקל על כאבים. כאב הוא הדבר העיקרי שאנחנו מנסים להמנע ממנו והוא גורם לנו לסבל הגדול ביותר. ניתן לטפל ולהקל על כאבים בעזרת תרופות נרקוטיות בכדורים, בנוזל, בנרות, במדבקות וכן בעזרת קנאביס רפואי.
2. במצבים מסוימים החולה מרגיש מחנק, בשלב זה ניתן לתת לו מורפיום שמפיג את התחושה הקשה הזאת.
3. לא פחות חשובה מהקלה על הסימפטומים הפיזיים היא תמיכה נפשית ורוחנית, שחיונית לחולה במחלה סופנית. ניתן להיעזר באנשי מקצוע כדי ללמוד כיצד לשוחח עם החולה ובעיקר להקשיב לו.

תמיכה בחולה הנוטה למות היא נושא מורכב ביותר, אבל יש אפשרות להיערך למצב ובעיקר לקבל עזרה מאנשי מקצוע שזוהי התמחותם. המטרה היא לתת לחולה את התחושה שהוא לא לבד, ושאנחנו כאן כדי לספק לו איכות חיים גם ברגעים הקשים.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״