מהן זכויות חולה סרטן?

תוכן עניינים

אסור להתעייף מלדון בזכויות חולי סרטן כי למרות שהם לא יכולים ליהנות מהזכות החשובה באמת – בריאות טובה – הן קיימות על מנת להקל על סבלו הבל-יתואר של חולה הסרטן, הן קיימות על מנת לאפשר איכות חיים נורמלית במצב לא נורמלי וקשה במיוחד, הן קיימות על מנת לתמוך לא רק בחולה אלא גם בבני משפחתו והקרובים אליו, ולהקל גם עליהם.

זכויות חולי סרטן כוללות:

  • עזרה בטיפולים בבתי חולים כמו פטורים מתשלום חדר מיון, מדמי חנייה בזמן טיפולים, מימון הוצאות נסיעה לטיפולים ועוד;
  • עזרה בקופות החולים כמו: תקרות תשלום ברכישת תרופות, מימון טיפולי שיניים ועוד;
  • עזרה בגמלאות כמו קביעת נכות וקבלת גמלה מתאימה, גמלה של קצבת שירותים מיוחדים והקלות נוספות;
  • עזרה במימון טיפולים לשימור פוריות כמו הקפאת ביציות ועוד;
  • עזרה בקבלת טיפול פליאטיבי וטיפול ביתי תומך;
  • עזרה והקלה במיסים כמו פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית, תוספת נקודות זיכוי ממס הכנסה בהתאם לכל מקרה, הנחות במס רכישה ועוד.

זכויות אלו ואחרות נתונות לכל מי שהוכר כחולה סרטן. אך מאז שנת 2005 קיימת התייחסות ספציפית לזכויות חולי סרטן בשלב הסופני. בשנה זו נחקק חוק החולה הנוטה למות שעיקרו הוא כיבוד רצונותיו של החולה לגבי צורות הטיפול בו והדרך בה הוא בוחר לסיים את חייו. החוק מאפשר הבעת רצון מוקדמת ומתן הנחיות רפואיות מקדימות. למרות שהוא אינו מתיר חופש פעולה מוחלט בדרך כלל יכובד רצונו של החולה.

ישנם מספר פעולות שיש לנקוט כדי לאפשר יישום הרצונות כמו מתן ייפוי כוח מיוחד לאדם אחר, שיוכל לקבל את ההחלטות כשהחולה לא יהיה מסוגל ולדאוג לכך שאכן מכבדים את רצונותיו.

אחת מהזכויות של חולה סרטן שהוגדר במצב סופני, כלומר שהוחלט שמחלתו חשוכת מרפא ותוחלת חייו אינה עולה על 6 חודשים, היא קבלת טיפול פליאטיבי מקיף במסגרת של הוספיס או שירותי הוספיס בית לפי בחירתו.

חשוב שכל חולה סרטן, במיוחד חולה הנוטה למות  ובני משפחתו, יבדקו מהן זכויות חולה סרטן ויהיו ערים לכל האפשרויות העומדות לרשותם כדי להתמודד עם המחלה ובמקרים הקשים גם עם הפרידה בסוף הדרך.

להלן פירוט קצר של זכויות חולי סרטן במגוון מרכזים 

זכויות חולי סרטן בביטוח לאומי

מי שחלה במחלת הסרטן יכול להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי על מנת שיוגדרו לו אחוזי נכות. אחוזים אלו נקבעים בהתאם לסוג מחלת הסרטן, שלב האבחנה וסוגי הטיפולים שעל החולה לעבור.

כל חולה סרטן זכאי לקבל אחוזי נכות לצורך קבלת קצבה וגם גמלה לשירותים מיוחדים. אחוזי הנכות, כמו גם הסכום המוקצב לחולה לשירותים מיוחדים, יקבעו על סמך מסמכים רפואיים. ניתן גם לצרף לפנייה בקשה להחלטת רופא על סמך מסמכים בלבד, מה שישחרר את החולה מהצורך להופיע פיזית בפני הועדה.

את טופס הבקשה ניתן לקבל:

  • באגודה למלחמה בסרטן;
  • מעובדות סוציאליות במחלקות האונקולוגיות;
  • ממזכירות בקופות החולים השונות.

חולֶה סרטן, שכושר ההשתכרות שלו צומצם ל – 50% לפחות עקב המחלה, וחולָה שהיא עקרת בית והתפקוד שלה נפגע ב – 50% בגלל המחלה, זכאים לקבל קצבת נכות.

הקצבה לשירותים מיוחדים נקבעת כאשר החולה זקוק לעזרה של אדם אחר בפעולות היום-יום או להשגחה מתמדת. כמו כן יש רשימה של טיפולים, שבמידה וחולה הסרטן זקוק להם, הוא זכאי לקצבה זו.

ילדים חולי סרטן המקבלים טיפולים אונקולוגיים זכאים לגמלת ילד נכה בשיעור של 100% ובתנאים מסוימים עד 188%.

חולים שלקו בסרטן עקב עבודתם זכאים לקצבת נכות חודשית או למענק חד-פעמי בהתאם למצבם, זאת במקרים בהם הוגשה עוד קודם לכן תביעה לדמי פגיעה שהוכרה כפגיעת עבודה.

זכויות חולי סרטן במס הכנסה

זכויות אלו נקבעות לפי הגדרת הנכות הרפואית של החולה. חולה סרטן שנקבעה לו נכות בשיעור של 100% יקבל פטור מלא ממס הכנסה.

בנוסף לפטור זה, חולה סרטן המקבל קצבת נכות עשוי להיות זכאי לתשלום מופחת של מס רכישה במקרה של רכישת דירה – הטבה שניתנת גם להורים לילד המקבל קצבת נכות.

חולה סרטן, או הורים לילד חולה שהוכרו כנכים, עשויים בחלק מהרשויות לקבל גם הנחה בתשלום ארנונה.

זכויות חולי סרטן בביטוח פרטי

זכויות אלו תלויות בסוג הפוליסה שהחולה רכש. בדרך כלל הביטוח יעניק למבוטח סכום כסף שנקבע מראש ברגע שהוכר כחולה סרטן. סכום זה אינו תלוי בגובה ההוצאות. המבוטח הוא זה שקבע את גובה הפוליסה ועל פי זאת שילם את דמי הביטוח הנדרשים מרגע רכישתה ועד למימושה.

זכויות חולי סרטן בביטוח סיעודי

ביטוח סיעודי הוא פוליסת ביטוח שאדם רוכש באמצעות קופות החולים או אצל חברת ביטוח. הפוליסה שנרכשה תגדיר את הסכום החודשי אותו יקבל לאחר שהוכר כסיעודי. 

על מנת שיוכר כסיעודי, על החולה לעבור את מבחן ה – ADL שעל פיו נבחנת רמת התפקוד של האדם, רמת העזרה, ההשגחה או האישפוז לה הוא זקוק.

טיפול תומך-פליאטיבי ניתן על ידי קופות החולים ללא קשר לביטוח סיעודי כזה או אחר.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״