האם וכיצד עוזר טיפול פליאטיבי בחולי סרטן?

מחלת הסרטן הוא מחלה קשה – בכל שלב – וחולים לעיתים קרובות חווים תסמינים מכאיבים ותופעות לוואי שיכולות להפוך את הטיפול לקשה יותר לסבול, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית. טיפול פליאטיבי בחולי סרטן יכול לעזור למטופלים לשמור על איכות החיים לאורך כל הטיפול. אבל מה עושים הרופאים הפליאטיביים, וכיצד הם משתלבים עם שאר אנשי הצוות?

מה זה טיפול פליאטיבי?

טיפול פליאטיבי הוא טיפול הממוקד על הקלה בסימפטומים ובנית מערכת תמיכה לחולה ולמשפחה.

מהמילה הלטינית palliare, המונח פליאטיבי משמעותו במקור היא “להסתיר”. במבט ראשוני, קשה קצת להבין מה הקשר בין “הסתרה” לבין טיפול מסוג זה, שכן כמטפלי הוספיס אנחנו לעולם לא מסתתרים ממצב המטופל; להפך, אנחנו באמונה שזה חיוני להיות מודעים למצב ולהתמודד עמו על מנת שהטיפול יהיה שלם. מה שאנו כן מסתירים, את אותם סימפטומים קשים ולא נעימים; זו הדרך בה ניתן להקל על המטופל ועל משפחתו ברגעים קשים אלה.

זהו טיפול שאינו אמור לרפא או לפתור בעיה רפואית; מטרתו היא להרגיע, לעודד, לנחם או להקל על החולים בתקופת חייו האחרונה ולנחם גם את בני המשפחה לקראת תהליך הפרידה הקרובה הנקרית בדרכם.

לכן בדרך כלל טיפול פליאטיבי הוא הטיפול הנכון לכל אדם שמוגדר חולה סיעודי קשה, חולה כרוני בשלבים מתקדמים של המחלה, חולה שהוגדר סופני או שסובל מכל מחלה אחרת, אשר ברור שטיפול מרפא כבר לא יעזור, ומה שנותר הוא להקל על החולה הסובל סבל רב בכל דרך שניתן.

התמיכה שמספק הטיפול הפליאטיבי היא:

  • ניהול הכאב למניעת סבל;
  • הקלה על סימפטומים באשר הם;
  • תמיכה פסיכולוגית לחולה ולבני משפחתו;
  • תמיכה רגשית ורוחנית לחולה ולבני משפחתו.

המהות של טיפול פליאטיבי נעוצה בכך זהו טיפול אינטגרטיבי המאגד בתוכו אנשי מקצוע מתחומים שונים על מנת לתת מענה בכל רובד שצריך.

טיפול בכאב ובתסמינים

כימותרפיה, קרינה, ניתוח וטיפולי סרטן נוספים, שלא לדבר על הגידולים עצמם – עלולים לגרום לכאב רב ולתסמינים אחרים, כגון עייפות, בחילות, קשיי אכילה ונשימה, או עצירות. בעוד שאונקולוגים מאומנים בטיפול בסרטן עצמו, בתופעות הלוואי שלו ומתן עצות קונקרטיות כמו עזרה בהבנת חוק זכויות החולה הנוטה למות, טיפול פליאטיבי בחולי סרטן מספק שכבה נוספת של תמיכה ומומחיות בניהול סימפטומים. קלינאים אלה רשאים לרשום תרופות להקלת הכאב או הפחתת הבחילה, ולהציע טיפולים אינטגרטיביים או התערבויות אחרות כדי להקל על תסמינים אלה. מאחר שמומחים לטיפול פליאטיבי עובדים לצד הצוות האונקולוגי הרפואי, הם יכולים לטפל יחדיו בכאב ובתופעות לוואי אחרות – לדוגמה, תרופות מסוימות לכאב עשויות לסייע גם לטפל בבעיות אחרות כגון קוצר נשימה. בסוגי סרטן מתקדמים יותר, הכאב יכול להיות מטופל חלקית באמצעות קרינה פליאטיבית או ניתוח, בהם ניתן להשתמש לא כדי לרפא את הסרטן, אבל כדי לכווץ את הגידול ולהפוך את מצב החולים לנוח יותר.

אבל טיפול בכאב ובסימפטומים הוא מעבר לתרופות. על ידי הקשבה עמוקה וחקירת הסימפטום ומשמעותו עבור החולה, אפשר לעזור למטופלים להבין טוב יותר את מה שהם חווים הן ברמה הפיזית והן ברמה הפסיכולוגית.

הדרכה דרך אפשרויות טיפול פליאטיבי בחולי סרטן

ההחלטה על מהן המטרות והערכים שלכם שלנו היא החלטה חשובה לכולנו, ללא קשר למצב הבריאותי, אבל לנהל שיחות כאלו עם אנשים הקרובים לנו או עם צוות הטיפול שלהם, יכול להיות קשה. מה הופך את את החיים ל"החיים" עבורם? זה יכול להיות היכולת לתקשר עם יקיריהם, או ליהנות מתענוגות פשוטים כמו קריאת ספר לילדיהם או לנכדיהם. קלינאי טיפול פליאטיבי יכולים לסייע לכם לזהות ערכים אלה, לדון בהתערבויות אפשריות וכיצד הם ישפיעו על חייכם, להבטיח שהעדפות אלה יועברו לצוות הטיפול כולו, ויידונו מיד עם בני משפחתכם ועם יקירכם.

עזרה בתיאום ובניווט הטיפול

טיפול פליאטיבי בחולי סרטן יכול לעזור לכם למצוא משאבים בתוך הקהילה שלכם, אם תחליטו לקבל טיפול בבית. מטפלים פליאטיביים משתפים פעולה עם הצוות האונקולוגי, כמו גם עם פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים – במרפאות המבוגרים והילדים – המתמקדים גם בטיפול באדם כולו, ויכולים לעזור לטפל בבעיות רגשיות ולשפר תקשורת עם בני משפחה והמטפלים. הם יכולים לעזור גם בהתנהלות מול עורכי דין בכל מה שקשור להבהרת חוק זכויות החולה הנוטה למות. בעוד שאנשים רבים עשויים עדיין לראות טיפול פליאטיבי כצעד לכיוון הוספיס, לא מדובר בטיפול רק עבור חולים סופניים. למעשה, שילוב של טיפול פליאטיבי החל מתקופת האבחו, יכול להיות יעיל עבור מטופלים רבים בניהול הסימפטומים במהלך הטיפול, ולוודא כי הקולות וההעדפות שלהם נשמעים בפני צוות הטיפול.

איך טיפול פליאטיבי יכול לסייע לחולים?

ההגדרה של טיפול פליאטיבי כפי שנוסחה על ידי משרד הבריאות בישראל היא שזהו טיפול תומך שמהווה חלק מגישה טיפולית כוללת שנועדה לשפר את איכות החיים של חולים ובני משפחותיהם. 

הגדרה כזאת של טיפול יכולה לסייע לכל חולה באשר הוא, אלא שכמו תמיד, מסגרות התקציב מצמצמות את מגוון החולים שיכולים לקבל טיפול פליאטיבי, וממקדות את הזכות רק באותם חולים אשר מתמודדים עם מצבים סיעודיים סופניים ובלתי הפיכים. מכאן שמדובר בעיקר בקשישים, בחולים הסובלים ממחלות חשוכות מרפא, ובחולי סרטן סופניים – כל זאת, על מנת למנוע סבל ולהקל על המטופלים ככל שניתן.

טיפול פליאטיבי הוא טיפול שמוענק על ידי צוות מקצועי שכולל מומחים מתחומים מגוונים, כדי לאפשר טיפול הוליסטי שכולל:

  • ניהול כאב על ידי מתן משככי כאבים;
  • ניהול סימפטומים על ידי תרופות ותהליכים מקלים;
  • תמיכה פסיכולוגית, רגשית ורוחנית – הן לחולה והן לבני משפחתו.

כל חולה המוגדר כסובל ממחלה שאין לה מרפא, יש לתחזק אותו כך בשלבי חייו האחרונים והוא יוכל לקבל טיפול פלאטיבי. הטיפול הזה ניתן פעמים רבות במסגרת שירותי הוספיס בית; שירותים שיכולים לאפשר לו איכות חיים טובה יותר.

כיצד טיפול פליאטיבי יכול לעזור לחולי סרטן?

כל הדברים שהוזכרו, ואשר מגדירים טיפול פליאטיבי, יכולים לעזור לחולי סרטן המוגדרים סופניים על מנת שהם יוכלו להגיע לרגע המוות בצורה מכובדת וראויה עד כמה שניתן.

זה נעשה על ידי:

  • הקלה על כאבים – מתן תרופות לשיכוך כאבים על בסיס יומי – ואף שעתי – על מנת למנוע סבל;
  • הקלה על סימפטומים – תזונה מתאימה למצבים של איבוד תיאבון, הקאות וכד', עזרה במקרים של קשיי נשימה, קושי במתן שתן וכד';
  • תמיכה פסיכולוגית, רגשית ורוחנית – הכל לפי הצרכים האינדיבידואליים של החולה ובני משפחתו, שיודעים מראש שהם בתהליך של סיכומים, פרידות וצער גדול.

טיפול פליאטיבי בחולי סרטן ובאחרים ניתן מתוך הבנה שאין הרבה מה לעזור מבחינה רפואית, אלא לספק לחולה הסופני ולבני משפחתו סביבה שכולה חמלה, אמפתיה, תשומת לב, אכפתיות ושקט.

איך הוספיס גליל עליון יכול לסייע לחולי סרטן?

במקרים של מחלות קשות, כולל מחלת הסרטן, כאשר הרופאים אינם מסוגלים לעזור יותר, אנחנו זוכרים שזוהי תקופה קשה למטופל ולאנשים הקרובים אליו. המטופל הוא אומנם החולה, אך כל האוהבים אותו למעשה סובלים מהמחלה.המעבר לטיפול הוספיס בית מקנה לפציינט וקרוביו כלים שיעזרו להם להתמודד עם המצב הקיים מכל בחינה שהיא: פיזית, נפשית ורוחנית. זו הסיבה שמערכת תמיכה זו מכילה רופאים ואחיות, אך גם עובדים סוציאליים ופסיכולוגים. זוהי מערכת שלמה, קשובה וזמינה עבור המטופל ומשפחתו.טיפול במסגרת הוספיס לחולי סרטן אינו שונה מטיפול בכל מצב סופני אחר, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית ורוחנית.

חשוב לדעת שהמיקוד תמיד נשאר על המטופל ועל הקלת הסימפטומים ממנו הוא סובל. אך על פי שיטת טיפול פליאטיבי, חשובה כמעט באותה מידה, בנית מערכת תמיכה שלמה (פיזית, רוחנית ונפשית) הכוללת אנשי מקצוע שיהיו זמינים עבור המטופל ועבור משפחתו.

הקשב, הזמינות, הניסיון והאכפתיות הם היתרונות הגדולים של הוספיס.

הוספיס גליל עליון מספק שירותי הוספיס בית וטיפול פליאטיבי בחולי סרטן כך שחולה הסרטן, או כל חולה קשה שהוגדר סופני, יוכל לסיים את חייו בביתו, בחלקת האלוהים הקטנה והשקטה שלו, מוקף בני משפחה וקרובים, ולא בסביבה סוערת רועשת (ולעתים מנוכרת) של בתי חולים, מוסדות סיעודיים ועוד.

המוטו של העמותה מיום היווסדה הוא "אתם לא לבד". העמותה עומדת לרשות החולים ובני המשפחה בכל עניין, בכל בקשה,  ומגישים כל עזרה נדרשת בכל תחום שצריך על מנת לאפשר לכולם להתמודד בצורה שקטה ומכובדת במצב של סוף חיים .

מי המשתתפים בצוות הוספיס בית?

בגלל האופי המיוחד של הטיפול הפליאטיבי, צוות הוספיס בית הוא צוות רב מקצועי (אינטרדיסציפלינרי) שחייב להיות רגיש, אמפתי, אכפתי, קשוב וסבלן, הן לחולה והן לבני המשפחה שמלווים אותו. 

צוות זה כולל בדרך כלל:

רופא אחראי; אחות מטפלת; עובדת סוציאלית צמודה; פסיכולוג;

כמו כן, ולפי מידת הצורך של המטופל, במקרים מסוימים ישולבו גורמי מקצוע נוספים ממקצועות הרפואה המשלימה, מלווים רוחניים ועוד. יש צוות בסיסי שמנהל ומנטר את הטיפול התומך הרפואי, בנוסף על עובדת סוציאלית שתפקידה לדאוג לכך שצרכים אינדיבידואליים מוגדרים נוספים יענו. בעמותת הוספיס גליל עליון יש גם מערך מתנדבים שעוזר לחולים באמצעות שהות חברתית, הקשבה ועוד.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״