ההשפעה החיובית של האזנה למוסיקה על חולים במחלות קשות

למוסיקה יש יכולת השפעה מופלאה על האדם. בכל פעם שבה אנחנו מאזינים לה, היא מפעילה שורה של תהליכים במוח ומשפרת את מצב הרוח ואת היכולת הקוגנטיבית שלנו. מוסיקה גורמת לנו לראות את המציאות באור חיובי, מחדדת את יכולת הריכוז, מעודדת את חוש היצירה, משפרת את היכולת המוטורית וגם בעלת יכולת ריפוי. האזנה למוסיקה היא בעלת אפקט חיובי על כלל האנשים ועל אנשים חולים בפרט. היא מפחיתה בצורה טבעית תחושות של חרדה בעיקר על ידי הגברת ייצור הדופאמין במוח – הדופאמין הוא נוירוטרסמיטר טבעי וכשהוא נמצא בדם ברמות גבוהות יותר הוא מקל על תחושות כאב ותורם להרגשה כללית טובה. אם עד היום חשבנו שמוסיקה היא בעיקר סוג של כיף ואחת ההנאות היפות של החיים (בעיני חלק מהאנשים לפחות), מסתבר שהתרומה שלה גדולה בהרבה מכך – מחקרים רפואיים מראים כי ההשפעה שלה על המצב הבריאותי של חולים, גם כאלו שחולים במחלות קשות, עולה בהרבה על המשוער.

האזנה למוסיקה מורידה באופן טבעי לחץ דם גבוה:

כבר לפני אלפי שנים, מטפלים ברפואה ביוון העתיקה ובשבטי האינדיאנים באמריקה שילבו בטיפול בחולים שירה וניגון מנגינות. כיום כבר ידוע שהאזנה למוסיקה משפרת את תפקוד כלי הדם ומסייעת בהרגעה בדומה לאפקט שיוצר צחוק מתגלגל. בניסוי שנערך לאחרונה בארה"ב נמצא שחולי לב שהאזינו למוסיקה לפחות חצי שעה בכל יום, הראו סימנים מובהקים של שיפור במדדים בהשוואה לחולים שלא האזינו לה. עם זאת לא מומלץ להאזין למוסיקה רועשת – האזנה לרוק כבד ומוסיקת טכנו גורמת דווקא לעלייה בלחץ הדם, ואילו מוסיקה קלאסית ומוסיקת אווירה מרגיעה הן אלו שמעודדות את ההשפעה החיובית על מצבם הבריאותי של החולים. חולים שנמצאים בהמתנה לפני ניתוח או בשגרת טיפולים בבית החולים או בבית, נעזרים לעיתים קרובות (בהמלצת הצוות המטפל) בהאזנה למוסיקת רקע שיוצרת רוגע טבעי ומקלה על ההירדמות בלילה.

מוסיקה מקלה על תסמיני חרדה וכאב אצל חולי סרטן:

התמודדות ממושכת עם מחלת הסרטן מכניסה את המטופל ואת בני המשפחה שלו לפרקי זמן ארוכים של טיפולים קשים, ניתוחים ואשפוזים שמלווים במתח גדול. החלק הקשה ביותר עבור רוב החולים הוא המצוקה הנפשית שנלווית לכל התהליך – החשש מפני המוות, הפחד להשאיר לבד ילדים ובני זוג ודאגה גדולה בגלל כאבי הגוף הרבים הכרוכים בטיפולים. האזנה למוסיקה היא חלק משיטת תרפיה שמטרתה להפחית את רמת הסטרט ואת הכאבים הפיזיים. השילוב שלה בטיפול הרפואי נמצא יעיל במיוחד כטיפול משלים שמשפר את איכות החיים של החולים.

מוסיקה משפרת יכולות קוגניטיבית של חולי אלצהיימר:

מחלת האלצהיימר היא מחלה ניוונית קשה שגורמת בהדרגה לאובדן מלא של כושר הזיכרון ויכולת ההתמצאות במרחב. כיום אין טיפול שממגר אותה אולם ניתן לטפל בה באמצעות תרופות מעכבות והמון תמיכה. המוסיקה מפעילה את האיזורים במוח שקשורים בניהול הרגשות, ודרך האזנה אליה חולים רבים חווים מחדש חלק מהזכרונות שלהם ומצליחים לחדד את יכולת החשיבה. ההאזנה למוסיקה מקלה על הסבל של החולים ותורמת לשיפור איכות חיי היום יום שלהם, ובעולם שבו הרפואה לא תמיד יודעת הכל, היעזרות בכל מה שמרגיש נכון וטוב יכולה לעשות פלאים ולייצר רגעים קטנים של אושר.

הוספיס גליל עליון מעניק טיפול פליאטיבי מקיף בבית החולה, עם צוות מסור ונאמן של רופאים, אחיות, פסיכולוגים ומטפלים ברפואה משלימה. למידע נוסף צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לסייע: 04-6860317

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״