הומור ככלי טיפולי בהוספיס לחולי סרטן

איך אומר יוסי בנאי במערכון המפורסם שלו? "אותי… זה… מצחיק!". אז נכון שעל פניו לא נראה שיש משהו הומוריסטי בשלב סוף החיים, אבל מסתבר שהומור עשוי להיות מרכיב חיובי כאשר מדובר בשירותי הוספיס לחולי סרטן למשל. מחקרים רבים שבוצעו במסגרות טיפוליות רבות ברחבי העולם מצביעים על כך שלהומור יש השפעה חיובית משמעותית, בעיקר כאשר מדובר בטיפול פליאטיבי, כזה שמאפיין שירותי הוספיס.

כמו שמדגישים בהוספיס גליל עליון, הזכות האנושית המהותית בין זכויות חולי סרטן היא הזכות לסיים את החיים בכבוד, בסביבה אוהבת ומוכרת. במסגרת זו אפשר לשקול הומור ברצינות (!), ובכפוף למספר סייגים (שנפרט בהמשך), ככלי תרפויטי.

למה הומור?

  • הומור עשוי לעזור לך להרגיש טוב יותר עם עצמך ועם העולם הסובב אותך – אמרנו הומור, אמרנו פרספקטיבה על החיים, כלומר ריחוק רגשי מסוים מכאן ועכשיו. זה יכול לתרום לקבלה של המצב ולצמצם או לדחות מחשבות דיכאוניות, ובכך לתרום אף לשיפור המצב הבריאותי של המטופל.
  • הומור, ובעיקר צחוק, יכול לסייע בהפחתת מתחים ולחצים. צחוק הוא פורקן; לא לחינם הומצא הביטוי "צחוק עד דמעות". זוהי דרך מצוינת להשתחרר, לפחות זמנית, ממועקות שבאופן טבעי קיימות במצבים אלה, ובכך למנוע הכבדה רגשית נוספת.
  • הפורקן שמלווה את הצחוק תורם גם להרפיה גופנית. בכך הוא יכול למנוע עייפות מוגברת ולעזור למשל בשיפור איכות השינה.
  • הומור מוכח כתורם לחיזוק קשרים חברתיים ומערכות יחסים, כמו גם שיפור באווירה הכללית ביחסים עם בני משפחה, חברים, מטפלים וקרובים נוספים. קל יותר לדבר, להביט זה לזה בעיניים, ועוד.
  • בקיצור, הומור נותן להרגיש מעין תחושה כללית טובה וחיובית יותר, או איך שאמר הזקן החכם כששאלו אותו ביום הולדתו ה – 100 אם לא מעצבן אותו להזדקן: "להיפך, כל זמן שאני מזדקן סימן שאני עדיין חי…"

מעבר ליתרונות המנטליים, יש להומור יתרונות פיזיים רבים:

  • משפר את צריכת החמצן ומעורר את הלב והריאות;
  • מרפה את השרירים בכל הגוף;
  • משחרר אנדורפינים (משככי הכאבים הטבעיים של הגוף)
  • מקל על העיכול ומרגיע כאבי בטן
  • מאזן לחץ דם
  • תורם לשיפור תפקודים מנטליים כמו ערנות, זיכרון, יצירתיות וכיוב'.
  • ישנם מחקרים המצביעים על שיפור של המערכת החיסונית בקרב משתתפי המחקר.

צחוק צחוק – אבל לא להיסחף

הומור ככלי טיפולי אפשרי בהוספיס לחולי סרטן, כמו כל כלי טיפולי, יש ליישם במידה ובמגבלות מסוימות.

  • קודם כל, חשוב לזכור שהומור הוא דבר מאד אישי; לא כולם צוחקים מאותה בדיחה, ולא לכולם יש חוש הומור, מה שבולט עוד יותר במצבים סופניים. לכן חשוב להתאים את הטיפול למטופל באופן אישי, ובעיקר – לא לכפות.
  • בנוסף, בין זכויות חולי סרטן נמצאת הזכות לסיים את החיים בכבוד. המשמעות היא שיש להימנע לחלוטין מהומור שהוא פוגעני משפיל, סקסיסטי, גזעני וכו'.

הומור בהוספיס לחולי סרטן

לסיכום, הומור יכול לתרום לשיפור איכות החיים; הן בחיי היומיום והן במצבים סופניים. זהו אמנם דבר מאד אינדיבידואלי, אבל מי שהצליחו להוסיף הומור לא התחרטו. אין פלא שכיום השימוש בתרפיית צחוק (או תרפיית הומור) בבתי חולים ובהוספיס גליל עליון הולך ומתרחב.

האופטימיסט צוחק כדי לשכוח; הפסימיסט שוכח לצחוק.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״