הוספיס בית – למות בבית

ההחלטה למות בבית הופכת להיות הצורה המועדפת על ידי אחוז גדל והולך של אנשים בכלל, ועל אלו הסובלים ממחלה כרונית קשה או ממחלה סופנית בשלבים האחרונים, בפרט.
הסיבות לכך הן כמובן ברורות וטובות. הביטוי "אין כמו הבית" נכון גם לאורך החיים וגם לקראת סופם.

לא תמיד אפשר למות בבית. אבל ישנם אנשים אשר לרשותם עומדים שירותי הוספיס בית וזה מאפשר להם לעבור את התקופה האחרונה בחייהם בביתם וגם למות בו.
מי שמקבל שירותי הוספיס בית לאחר שאובחן כחולה במחלה סופנית יכול בדרך כלל לסיים את חייו בביתו. שירותי הוספיס מתמקדים בשאלה: איך לספק ולאפשר את איכות החיים הטובה ביותר בנסיבות הללו הן לחולה והן לבני משפחתו בהתאם להעדפות שלהם?

אם אדם מעדיף לחיות בתנאים של הוספיס בית, הוא יכול לעשות זאת לאחר שאובחן כחולה במחלה סופנית עם צפי של שישה חודשי חיים.
בהוספיס בית גם החולה וגם בני משפחתו יקבלו תמיכה משולבת – הן תמיכה רפואית לכל דבר, כולל ניהול הכאב שלהם – כלומר קבלת תרופות מתאימות ומבוקרות להקלה על הכאבים – הן תמיכה רגשית-פסיכולוגית, ולפי הרצון של החולה – גם ליווי רוחני. הוספיס גליל עליון מספק כל אחד מהשירותים הללו.
כל אדם מבוגר ובודאי כזה שאובחן במחלה כרונית קשה או מחלה סופנית, כדאי היה שיעשה לעצמו תכנון מראש של הדרך בה הוא בוחר למות ובה הוא בוחר להתנהל בכל הזמן שלפני.
התכנון שיוכל לעזור לאורך כל הדרך לחולה ולמי שמלווה אותו בהוספיס הוא מעין "צוואה חיה", אשר מחייבת גם מבחינה משפטית.

6 שאלות שכדאי לשאול:

  1. איזה סוג של טיפול רפואי ירצה האדם בסוף חייו?
  2. איזה סוג של טיפול רפואי האדם ממש לא מוכן ולא מסכים לקבל; לא במסגרת אשפוז בבית חולים ולא במסגרת של הוספיס?
  3. מי האדם או האנשים שהאדם רוצה שיקבלו עבורו החלטות רפואיות כאשר הוא יגיע למצב שהוא לא מסוגל לקבל אותן בעצמו?
  4. מה יעזור לו, לדעתו, להקל על חייו בשלבים המתקדמים של המחלה?
  5. איזה דברים האדם היה רוצה שהאנשים הסובבים אותו, בני משפחה ומטפלים, ישימו אליהם לב באופן מיוחד?
  6. מה בני המשפחה היו רוצים שהאדם יוסיף לתכנון הזה?

השאלה שבדרך כלל עולה היא איך לעודד את האדם החולה לדון עם עצמו ועם אחרים בקשר לתכנון מסוג כזה; אנשים רבים מתייחסים לתכנון כזה ואל ההתעסקות בו כאל הדבר שבעצם קובע באופן סופי שהם אכן הולכים למות בקרוב.
אם מישהו זקוק לעזרה ועצה כיצד להתחיל דיון כזה, אפשר לפנות לכל אחד מחברי הצוות של הוספיס גליל עליון ולקבל הדרכה מתאימה.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״