הוספיס – להפיק את המיטב מהזמן שנותר

גם כאשר אדם מצפה לכך, לשמוע מפי הרופא את האבחנה הסופנית, זה עניין לא קל ואף מזעזע, שאותו לוקח הרבה זמן לעכל – גם למטופלים, וגם לבני משפחתם ולחבריהם. עצב וכעס הם תגובות נורמליות מאוד. לרצות להפיק את המיטב מהזמן שנשאר, זו גם תגובה נורמלית לחלוטין. הפילוסופיה העומדת מאחורי טיפולי הוספיס היא בדיוק זאת – לעזור לחולים סופניים לחיות את החיים במלואם כל עוד הם יכולים. איך אפשר לעשות זאת?

לבלות זמן עם המשפחה

לספר סיפורים. לשתף מתכונים. לעבור על תמונות ישנות. לשחק משחקי לוח. להוקיר כל רגע שאתם יכולים. לעתים קרובות מדי אנחנו ממעיטים בעוצמה של מגע, חיוך, מילה טובה, אוזן קשבת, מחמאה כנה, או מעשה קטן של אכפתיות – לכולם יש פוטנציאל לשנות את החיים או להביא אושר ונוחות לקראת סופם.

לאכול את העוגה

אמנם יש להתחשב במגבלות התזונה, אבל חשוב לקחת לפחות נגיסה אחת הגבלות דיאטה צריך להיחשב, אבל לקחת לפחות נגיסה אחת מהעוגה האהובה עליכם. שתו גם יין. אנחנו לא נספר. הרעיון של טיפול פליאטיבי הוא להקל על הסימפטומים של המחלה, ואין משהו שמקל יותר מאשר פרוסה של עוגה טובה, ממתק אהוב או יין משובח.

לצאת החוצה

כאשר אתם עייפים, נוחו. אבל בימים שבהם יש לכם כוחות לזה, צאו החוצה. גם אם זה רק לכמה דקות. אם אתם בטיפול הוספיס בית, טיילו בשכונה שלכם ובכל המקומות אום הייתם רגילים לפקוד. בקרו במסעדה האהובה עליכם. לכו לראות הצגה. התקשרו מראש אם אתם צריכים התאמות מיוחדות. רוב המקומות שמחים לעזור. אם אתם נעזרים בשירותי הוספיס של בית חולים מסוים, בקשו מבן משפחה או חבר לבוא לקחת אתכם וסעו לטיול באזור.
חשוב שחולים סופניים ימשיכו לחיות בזמן שיש להם. לכן, עשו מה שאתם אוהבים. אם תמיד אהבתם להאזין למוזיקה, וודאו שהיא מקיפה אתכם. אם חלקתם את חייכם עם חיות מחמד, דאגו שיביאו אליכם את המבקרים הפרוותיים! אם אהבתם תמיד להיות בחוץ, ודאו שאתם ממשיכים לתדלק את הנשמה שלכם עם בילוי במקומות האהובים עליכם. החיים לא חייבים להפסיק רק כי אתם בטיפול הוספיס. זה הזמן לחיות באמת בדרכים הכי משמעותיות עבורכם.

לכתוב יומן

כתיבת יומן יכולה לתת לכם הזדמנות ליצור ספר מהסיפורים שלכם, התמונות, הבדיחות, והדברים האהובים עליכם. המשפחות שלכם יוקירו את היומנים הללו במשך דורות רבים. לכל יומן  יש סיפור משלו ומטרה משלו. חלק מהיומנים מספקים את האפשרות לספר סיפור החיים של האדם ולוודא שהוא לא ישכח, בעוד שאחרים מביעים מסרים שהכותבים אינם מסוגלים לחלוק בעל פה בגלל רגשות. חלק מהכותבים משאירים מסרים אישיים לילדיהם לקריאה לאחר המוות, בעוד שאחרים מבקשים סליחה.  

טיפול פליאטיבי ושירותי ההוספיס נועדו כדי לעזור לחולים לחיות בנוחות ובכבוד עד הרגע האחרון. אם אתם מתלבטים בנושא וזקוקים לייעוץ או אוזן קשבת, אל תהססו לפנות לצוות המתנדבים של הוספיס גליל עליון.

יעניין אותך גם: הוספיס לחולי סרטן

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״