הוספיס לחולי סרטן

תוכן עניינים

למרות עבודתו הקשה של הרופא, מאמציו הטובים ביותר של המטופל ותמיכתה האוהבת של המשפחה, לפעמים הטיפולים בסרטן מפסיקים לעבוד, ותרופה או הפוגה לטווח ארוך אינן אפשריות עוד. כאשר זה קורה, זכויות חולי סרטן הופכות לקריטיות במיוחד. והזכות הבסיסית והחשובה ביותר היא הזכות לטיפול בהוספיס. הוספיס לחולי סרטן style="font-weight: 400;"> יכול לעשות כל כך הרבה. ההוספיס מבטיח שחולי הסרטן מטופלים, נתמכים ומוקפים על ידי אנשים ועל ידי דברים שהם אוהבים. הטיפול לא תמיד מוסיף ימים לחייו של חולה הסרטן, אבל הוא יכול להוסיף איכות חיים לחודשים, לשבועות, ולימים האחרונים.

מתי הזמן הנכון להוספיס?

"הלוואי שהייתי שומע על הוספיס מוקדם יותר", היא הצהרה נפוצה בקרב אלו המטפלים באדם אהוב עם סרטן. למרות שהזמנת ההוספיס תלויה בהערכתו של האונקולוג או ברופא המטפל, ככל שהחולה יגיע מוקדם יותר, כך יגדלו היתרונות עבורו ועבור בני המשפחה המטפלים בו. אחת התפיסות המוטעות הנפוצות ביותר על הוספיס היא שהוא מתאים רק לימים או לשבועות האחרונים של החיים. במציאות, הוא מיועד למטופלים עם פרוגנוזה, או צפי של תוחלת חיים של שישה חודשים או פחות. רק רופא יכול לקבוע את התחזית הקלינית של חולה סרטן. כאשר היא הופכת להיות שישה חודשים או פחות, החולה נחשב כבעל סרטן בשלב מתקדם, ומגיעות לו זכויות חולי סרטן, וביניהן, שירותי הוספיס.

כל חולה הוא שונה והתסמינים משתנים בהתאם לסוג הסרטן שיש לו, אך ישנם כמה סימנים המלווים את רוב סוגי הסרטן, שמעידים לרוב שהמחלה התקדמה לשלב מתקדם:
* החולה נחלש במהירות והממאירות מתקדמת.
* הטיפול אינו יעיל עוד.
* נטל הטיפול על המטופל והמשפחה עולה על היתרונות הפוטנציאליים.

הוספיס

איך יכול הוספיס בית לעזור לחולי סרטן?

מחקרים מראים שחולי סרטן ומשפחותיהם המשתמשים בשירותי הוספיס מדווחים על איכות חיים גבוהה יותר מאלו שאינם עושים זאת. חולים המקבלים את שירותים אלו כחלק אינטגרלי של זכויות חולי סרטן יקבלו צוות אינטרדיסציפלינרי של אנשי מקצוע, שמביא את ההוספיס למטופל. הצוות מתבונן על הסרטן המתקדם מנקודת המבט של המטופל ושל אלו המטפלים בו. הצוות מורכב מרופא, אחות, עוזר, עובדת סוציאלית,  מתנדבת ומומחה שכול.

כמעט 40% מאלה המבקשים שירותי הוספיס, נמצאים בשלבים מתקדמים של הסרטן. חולי סרטן המקבלים טיפול פליאטיבי יכולים להתנחם בידיעה שהם אינם לבד במסע זה, וכי כל איש בצוות מנוסה בהדרכת אנשים בשלב המאתגר ביותר של המחלה ושל חייהם. חולי סרטן מקבלים טיפול על בסיס הבעיות הבריאותיות הספציפיות שלהם ובהתאם למה שהם רוצים או אינם רוצים לקבל. הסטטוס מוערך באופן קבוע ותוכנית הטיפול מעודכנות באופן שוטף כדי לענות על הצרכים של כל חולה וחולה, בעודם משתנים ואפילו על בסיס יומי.

הוספיס לחולי סרטן מציע את השירותים הבאים:

* טיפול מתואם בכל רמה – תוכנית הטיפול מפותחת עם הייעוץ וההסכמה של אונקולוג המטופל או רופא אחר. בפגישות שבועיות הצוות סוקר את מצבו הגופני, הנפשי והרוחני של המטופל, כמו גם את הצרכים או החששות של המשפחה. בנוסף, ההוספיס מספק את כל התרופות והציוד הרפואי הקשורים לאבחון, כדי להבטיח שלחולים יש את כל מה שהם צריכים.

* טיפול בכאב ובקרת סימפטומים – התמחות בווידוא כי נוח לחולים, כי הם חופשיים מכאבים וכי הם יכולים ליהנות מהחיים ולהישאר בשליטה על ההחלטות היום-יומיות, ככל האפשר. אם הסימפטומים הופכים להיות חמורים, ניתן לקבל טיפול מתמשך, עד שהסימפטומים חוזרים להיות תחת שליטה.

* עזרה רגשית ורוחנית – אבחון סרטן סופני יכול להציף רגשות חזקים אל פני השטח, ולעורר שאלות רוחניות. להוספיס יש את המשאבים לסייע למטופלים לשמור על רווחתם הרגשית והרוחנית.

 

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״