הוספיס עבור חולה הנוטה למות

המוות מפחיד. אנשים תופסים אותו כסיום החיים, כתחנה אחרונה, כסוף הדרך; וגם אצל אלו המאמינים בחיים לאחר המוות, בני אותן תרבויות המאמינים בגלגול נשמות, בתחיית המתים או בחיים בעולם הבא, שאמונתם היא שהגוף חדל מהקיום הפיזי שלו אבל הנפש היא נצחית.
אלו וגם אלו, כאשר הם מתקרבים לסוף ימיהם, זקוקים לעזרה ולתמיכה. במיוחד אנשים שחולים במחלה סופנית וסובלים מכאבים קשים, ואשר לגביהם המוות הוא תהליכי ולא פתאומי.

טיפול תומך לחולה הנוטה למות

פעמים רבות נשאלו שאלות האם יש טעם להציע לאנשים זקנים או חולים במחלות כרוניות טיפול נפשי? האם זה בכלל יעזור? התשובה היא כנראה שכן, כדאי, רצוי וחשוב. והתשובה הזאת היא חד משמעית כאשר מדובר בטיפול תומך לחולי סרטן, בודאי ובודאי בשלבים הסופניים. לכן חלק בלתי נפרד משירותי הוספיס הניתנים לחולים הנוטים למות הוא ליווי פסיכולוגי, רגשי ורוחני לפי צרכיהם.
כל אדם הנוטה למות זקוק לכמה דברים על מנת לעבור את התקופה הקשה ביותר שקט, ביותר שלווה:

  • לאהבה וחמלה;
  • להבנה ולסיכומים של ההצלחות וההישגים בחייו;
  • לליבון והשלמה עם כל הנושאים ה"בלתי גמורים" בחייו;
  • למרחב המאפשר לו להביע מחשבות, רגשות, פחדים וכד';
  • לקשר רציף וקבוע עם בני המשפחה והקרובים לו.

הוספיס למען חולים סופניים

כל אדם הוא שונה כשהוא בריא ומתפקד, וגם כשהוא חולה וסובל.
חולה הנוטה למות זקוק פעמים רבות לאמפתיה – גם אם כאדם בריא הוא היה דוחה אותה מכל וכל.
מטפלים המלווים חולים סופניים צריכים להיות רגישים לצורך באמפתיה, שמלווה פעמים רבות בחמלה. אותו רגש מיוחד שאינו בשום פנים רחמים אלא כמו שהדלאי למה מפרש אותו: כרצון שהאחר לא יסבול. חמלה במהותה אמורה להיות התנהגות אנושית המתמקדת בהקלת סבלו של האחר וזוהי בדיוק חלק מההגדרה של מטרות הטיפול בהוספיס.

אדם בסוף ימיו זקוק פעמים רבות לנוכחות. יש אנשים שכאשר הם עומדים בפני המוות הדבר היחיד אותו הם רוצים הוא להיות לבד אך רוב החולים דווקא בתקופה כזו ירצו בנוכחות של אחרים. אך חשוב לשים לב שכאשר הם רוצים נוכחות הכוונה היא שאותם אנשים הנמצאים בקרבתם יהיו "נוכחים", יהיו "איתם" ולא עסוקים או שקועים בדברים אחרים. חלק מההכשרה שמטפלי הוספיס עוברים על מנת שיוכלו ללוות את החולה הנוטה למות הוא להיות נוכחים בחייו, ערניים למה שקורה לו ומקלים על הסבל הפיזי והרגשי בו הוא נמצא. הם, יחד עם בני המשפחה, יכולים לעזור ולתמוך בחולה המסתכל למוות בעיניים.

ראו גם: איך לדבר עם חולה הנוטה למות?

הוספיס לחולי סרטן – טיפול לחולה ולמשפחתו

 

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״