הוספיס – פסיכולוגיה פליאטיבית

פרופ' שולמית קרייטלר, פרופסורית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב שחקרה את הקשרים הפסיכו-סוציאליים במחלות אונקולוגיות מתייחסת לכך שהטיפול הפסיכולוגי שניתן במסגרת טיפול פליאטיבי לחולים בסוף החיים הנו טיפול פסיכולוגי מיוחד: טיפול פסיכולוגי-פליאטיבי.

במאמר שפרסמה ב"במה", כבר לפני יותר מעשור, בפברואר 2006, היא מציינת מספר עקרונות עיקריים של הטיפול הפסיכולוגי-פליאטיבי: "עקרון בסיסי ראשוני הוא המודעות לכך שבשלב סוף החיים הטיפול הפסיכולוגי שונה מטיפול פסיכולוגי בשלבי חיים אחרים… הטיפול הפסיכולוגי הוא פליאטיבי (מסייע ומשכך) ולא מרפא".

הטיפול הפסיכולוגי-פליאטיבי מיועד לכל מטופל שנמצא באשפוז הוספיס או במסגרת הוספיס בית ומוגדר כמתאים לקבלת טיפול פליאטיבי.

הטיפול הפסיכולוגי שמיועד לחולים בסוף החיים יכול להיות חיוני במידה והאדם החולה מרגיש מצוקה, אך כל חולה יכול ליהנות ממנו. צריך לזכור כי כל חולה שונה ומגיב אחרת למצב של סוף הדרך. ישנם חולים שירצו לפתור ולסגור עניינים מהעבר ויש כאלו שזה לא יהיה נושא חשוב עבורם. ישנם חולים שירצו לעשות דין וחשבון על חייהם ולקבל עזרה ממישהו שאינו קשור למעגל האנשים והמשפחה הסובב אותם; ישנם כאלו שרק ירצו לספר ולשתף מבלי לעייף את בני משפחתם.

הטיפול הפסיכולוגי-פליאטיבי אמור גם הוא, כמו הטיפול הפליאטיבי כולו, לטפל בסימפטומים ולהקל על החולה.
פרופ' שולמית קרייטלר מציינת חמש נקודות בטיפול הפסיכולוגי-פליאטיבי:

1. מתן מענה מיידי – יש צורך במאמץ לתת למטופל מענה מיידי כאן ועכשיו, כדי להביא לידי הקלה מהירה ככל האפשר במצב הנוכחי.

2. טיפוח התקשורת – התקשורת שעליה שמים דגש היא בעיקר בין החולה לבין בני משפחתו ובין החולה לצוות המטפל.

 3. גמישות בשימוש באמצעים הטיפוליים – צריך לנצל כל אמצעי שנראה מתאים כדי להקל על מצוקת המטופל במצב מסוים, בלי להתחשב במבנה הכולל של הטיפול או באמצעים אחרים שנוצלו קודם.

 4. גמישות לגבי כללי הטיפול – המפגשים מתרחשים לפי נוחיות המטופל או במקום בו הוא או היא נמצאים. הטיפולים יכולים להימשך דקות או מעל לשעה, בזמנים בלתי קבועים מראש וכו'. חשוב גם לציין שבני משפחה שונים יכולים להצטרף למפגשים לפי הצורך.

 5. שיתוף פעולה עם הצוות המטפל – זוהי נקודה חשובה כי במקרה של  טיפול פסיכולוגי – פליאטיבי הקשר אינו רק בין המטפל והמטופל, אלא מתרחב לחברי הצוות הטיפולי. פרופ' קרייטלר מבקשת לציין שבטיפול פסיכולוגי – פליאטיבי יכולה להיות חריגה מהחיסיון הטיפולי שמאפיין טיפול פסיכולוגי מסוג אחר. חריגה זאת נדרשת עקב המצב והיא צריכה להיות מוסכמת על המטפל והמטופל.

כדאי להציע לחולה סופני שנמצא בהוספיס, או שנהנה משרותי הוספיס בית, לקבל תמיכה של טיפול מסוג כזה כחלק מהטיפול בו וכחלק מסל זכויות חולה סיעודי שעומדות לרשותו.

 

יעניין אותך גם: מה זה הוספיס, הוספיס לחולי סרטן, הוספיס גליל עליון

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״