זכויות חולי סרטן וטיפים משפטיים לחולים ולמחלימים

מהן זכויות חולי סרטן?

זכויות חולי סרטן הן כללים עבור אנשים המתמודדים עם מחלת הסרטן ומקבלים טיפול רפואי מתאים. זכויות מסוימות ניתנות לאכיפה מבחינה משפטית; זכויות אחרות אינן מוגנות על ידי חוקים, אלא משקפות את מה שאותם חולים יכולים לצפות, באופן סביר, מהספקים שלהם. הבנת הזכויות ומה שניתן לצפות לו מצוות הטיפול ומערכת הבריאות, כמו גם את מה שאפשר לצפות מהחולים עצמם, יכולה לעזור למציאת הדרך בתקופה רגישה זו, והיא יכולה לקחת תפקיד פעיל בטיפול. חשוב להרגיש בנוח לשאול שאלות כדי להבין לעומק מהן בדיוק זכויות חולי סרטן, מה מגיע לכם ולמה יש לצפות:

1. האחריות להבין את כיסוי ביטוח הבריאות היא עליכם

לעתים קרובות אנו מניחים כי הרופאים והאחיות המטפלים בנו מבינים את כיסוי ביטוח הבריאות שלנו, וכי הם יודעים טוב יותר מאשר להציע טיפולים שאינם מכוסים, או שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו. למרבה הצער, זה לא תמיד כך. כדי לשמור על עצמכם מתסכול (ואולי גם מחוב רפואי רציני) בהמשך הדרך, למדו הרבה על הכיסוי הביטוחי שלכם. אפשר לעשות זאת על ידי קריאת פוליסת הביטוח, או התקשרו לחברת הביטוח. ואם מצבכם, או מצב החולה, לא מספיק טוב כדי להתמודד עם זה, אפשר לשאול חבר או בן משפחה בו אתם בוטחים.

2. לא בטוח שתצטרכו לעזוב את עבודתכם רק בגלל המחלה

מחלת הסרטן היא מחלה כרונית, שלה טיפול ארוך וקשה, מה שיכול להשפיע על יכולות העובד, בין אם זה מאובדן כושר העבודה ובין אם זה בגלל היעדרויות רבות בעקבות פגישות עם רופאים, טיפולים וכו'. עם זאת, לפי חוק שוויון הזדמנויות לעובדים עם מוגבלויות (מחלת הסרטן נחשבת למוגבלות). על המעסיק להתאים את תנאי העבודה למצבו החדש של העובד ואף אסור לו לפטר אותו במהלך חופשת מחלה. לפי חוק דיני העבודה בישראל, כל עובד יכול לצבור ימי מחלה עד תקופה של 90 יום. מדובר על היעדרות בתשלום, מה שיכול לעזור לחולים שאובחנו עם סרטן קל באופן יחסי. זהו החוק היבש, אך כמובן שמקומות עבודה רבים נחתם חוזה אישי בין המעסיק לעובד, ושם לפעמים קיימים סעיפים נוספים שנועדו לשמור על העובד, כמו ביטוח מנהלים למשל, השומר עליו גם אם בריאותו מתערערת. כדי לדעת מהן זכויות חולה סרטן בעבודה האישית שלכם, קראו שוב את החוזה, ואם משהו אינו מובן, התייעצו עם עו"ד.

3. תעדפו את החובות שלכם

טיפול בסרטן הוא יקר, גם אם יש לכם כיסוי ביטוחי גדול, כך שככל הנראה לא תוכלו להימנע מלהיכנס למעט חובות, כך שכדאי לתעדף אילו חובות לשלם קודם. זה יכול לעזור לכם לשפר את איכות חייכם. ישנם 2 סוגים עיקריים של חובות – מאובטח ולא מאובטח. חוב מאובטח הוא חוב הקשור לרכוש (כגון בית או מכונית), המכונה "בטחונות". כלומר אם אתם לא משלמים את החוב, הנכס המדובר יכול להיות מעוקל. חוב לא מובטח אינו צמוד לבטחונות. אם לא תשלמו חוב לא מאובטח, החברה (או האדם) שלה אתם חייבים כסף, לא יכולה לקבל שום דבר ממכם, אלא אם כן הם מקבלים פסק דין נגדכם בבית המשפט. דוגמאות של חובות לא מאובטחים הם כרטיסי אשראי, חשבונות רפואיים, וכן הלוואות לסטודנטים. לפעמים, רעיון טוב הוא לתעדף לשלם עבור ההוצאות הדרושות, ולא על חובות לא מאובטחים. לדוגמה, אם אתם זקוקים לאוטו שלכם כדי להגיע אל הטיפול וממנו, כדאי שתמשיכו לשלם את תשלומי הרכב, כך שלא יעקלו אותו. כמו כן, בעל הבית או הבנק יכולים להתחיל תהליכי פינוי גירוש או עיקול אם לא תשלמו את שכר הדירה או המשכנתא, גם אם יש לכם סרטן. מקום לגור בו הוא ללא ספק חיוני, אז אולי כדאי לכם לתעדף לשלם את שכר הדירה או המשכנתא במקום לבצע תשלומים אחרים.

4. אל תקחו "לא" כתשובה

אם חברת ביטוח הבריאות שלכם מכחישה כיסוי של שירותים או טיפולים מסוימים הדרושים לכם, ערערו על ההחלטה. קראו עוד על זכויות חולי סרטן והבינו היטב מהן ומה מגיע לכם. למידת הזכויות שלכם וכיצד לאכוף אותן, יכולה לסייע במניעת בעיות משפטיות בהמשך הדרך. הבינו כי אתם יכולים לבחור באיזה סוג טיפול תרצו להמשיך (הוספיס, טיפול פליאטיבי בישראל וכו'). הבינו מהן המשמעויות הכלכליות הטמונות בעזרה לה אתם זכאים מקופות החולים, מבתי החולים, מרשות המיסים וכו'. למדו מהן האפשרויות והתרחישים האפשריים העומדים בפניכם, על מנת שתוכלו להתכונן לכל מצב, ובסופו של דבר, לנצח את המחלה ולחזור לשגרת החיים.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״