חוק החולה הנוטה למות והזכות לשירותי הוספיס

הקידמה הביאה איתה זינוק עצום ביכולות המדעיות ואפשרה פתרונות לבעיות רפואיות רבות. יחד עם זאת היא מאפשרת היום להאריך את חיי האדם באופן מלאכותי בתנאים ובמצבים שבעבר היו בלתי אפשריים. בשלבים אלה עולות לעיתים שאלות מוסריות ומשפטיות רבות בהקשר של אופן הטיפול בחולה שנמצא בסוף ימיו.

זכויותיו של חולה הנוטה למות

בשנת 2005 אושר בכנסת ישראל חוק החולה הנוטה למות והוא נכנס לתוקף בשנת 2006. מטרת החוק היתה "להסדיר את הטיפול הרפואי בחולה הנוטה למות תוך איזון ראוי בין ערך קדושת החיים, לבין ערך אוטונומיית הרצון של האדם והחשיבות של איכות החיים" (סעיף 1א לחוק).
חוק החולה הנוטה למות נותן למטופל את הזכות לדרוש טיפול רפואי וגם להפסיק אותו, כשהיחס לחולה יהיה זהה בכל המרכזים הרפואיים בארץ – לפני החוק הגישה לחולים סופניים היתה משתנה ממקום למקום, ממחלקה למחלקה ולעתים גם מרופא לרופא.
היום בישראל כל חולה במחלה סופנית רשאי לקבל שרותי הוספיס וטיפול פליאטיבי בביתו ללא תשלום.

טיפול פליאטיבי בחולי סרטן

בעת מחלה קשה ומסכנת חיים, כמו מחלת הסרטן, החולה נזקק לטיפולים רבים, חלקם קשים להתמודדות אף יותר מהמחלה עצמה. טיפול פליאטיבי בחולי סרטן ניתן כדי לשפר את איכות החיים של המטופלים בזמן שהם מתמודדים עם תסמינים ותופעות לוואי של המחלה ושל הטיפולים השונים כגון כימותרפיה, הקרנות, טיפול הורמונלי ועוד.
המטרה של טיפול פליאטיבי בחולי סרטן, בניגוד לשאר הטיפולים הרפואיים, היא לא לרפא את המחלה, אלא להקל על הסימפטומים שלה – גם במקרים שבהם לא ניתן עוד להבריא את החולה. זהו טיפול תומך שעוזר למטופל ולמשפחתו להתמודד עם השינויים שהוא עובר ברמה הפיזית והנפשית. הטיפול ניתן במסגרת שירותי הוספיס וניתן לקבל אותו גם בשלבים מוקדמים יחסית של המחלה, בהתאם לחומרתה. עבור חולים בשלבים מאוחרים של המחלה ונמצאים במצב קשה יותר, קיים טיפול הוספיס ביתי שכולל עזרה סיעודית ופסיכולוגית.

במסגרת שירותי הוספיס, החולה יקבל טיפול להקלה בכאבים שעלולים להיווצר כתוצאה מצמיחת גידולים, טיפולי כימותרפיה, הקרנות או ניתוחים שנעשו על מנת לרפא את המחלה. הטיפול בכאב נעשה באמצעות תרופות ו/או שיטות טבעיות.
בנוסף להקלה בקשיים הפיזיים, חלק חשוב מטיפול פליאטיבי בחולי סרטן נמצא בעזרה הפסיכולוגית והתמיכה הנפשית שניתנת למטופל ולסביבתו הקרובה כדי שיצליחו להתמודד טוב יותר עם המחלה וכל הקשיים הכרוכים בה.

יעניין אותך גם: ייפוי כוח רפואי

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״