הוספיס לחולי סרטן – טיפול תומך לחולה סרטן ולמשפחתו

התמודדות עם מחלה סופנית היא כנראה החוויה הכי קשה שאדם עלול לעבור. כשלרופאים לא נותר עוד מה לעשות כדי לרפא את החולה, מה שניתן להציע לו ולקרובים אליו, זה טיפול פליאטיבי שמטרתו להקל על הקשיים הפיזיים והנפשיים שמגיעים עם המחלה. רבים לא יודעים שלחולים במחלות סופניות כגון מחלת הסרטן, מגיעים שירותי הוספיס בית. זוהי בדיוק המטרה לשמה הוקם הוספיס גליל עליון.

מה האפשרויות לטיפול תומך בחולי סרטן?

ישנן עמותות וקבוצות תמיכה מגוונות המארגנות סדנאות התמודדות, מפגשי חיזוק והעצמה וכד'. אלה רלוונטיות לחולי סרטן מרגע האבחון, דרך הטיפולים הכימותרפיים, ההקרנות והטיפולים הביולוגיים שחולי סרטן ובני משפחותיהם נאלצים להתמודד איתם.

כאשר מדברים על טיפול תומך בחולי סרטן, הכוונה בדרך כלל היא לטיפול פליאטיבי, שזכותו של כל חולה סרטן לקבל, בעיקר כאשר הוא מוגדר כחולה הנוטה למות. חולה מוגדר ככזה כאשר כבר ברור מעבר לכל ספק שלא נותר לו זמן רב לחיות, וברור שהטיפולים הרפואיים אינם יכולים לשנות את המצב. מה שנשאר לעשות זה לאפשר לחולה ולבני משפחתו לעבור את התקופה שנותרה עם כל התמיכה הנדרשת, כדי שאיכות החיים שלו תהיה טובה ככל הניתן, ובעיקר כדי להקל בכל צורה אפשרית על הסבל – לאפשר לחולה לבלות את שארית ימיו בסביבה מוכרת כשהוא מוקף בבני משפחתו.

טיפול פליאטיבי – תומך בחולי סרטן כולל:

  • טיפול מקל על תסמינים כמו: בחילות, קשיי נשימה, חולשה, בעיות של שתן ויציאות וכד;'
  • ניהול הכאב – במסגרת הטיפול יש מערך תרופתי המנוהל בקפידה על מנת להקל על הכאבים ולמנוע סבל כמה שניתן;
  • תמיכה פסיכולוגית ורגשית, ואם יש צורך – גם רוחנית. כל אדם שנמצא לפני מוות זקוק לתמיכה על מנת להתמודד עם כל מה שעלול להציף אותו בתקופה משמעותית כל כך;
  • תמיכה מכל סוג בכל מי שמטפל בחולה.

אמא נתמכתמהן הזכויות של חולי סרטן לקבל טיפול תומך?

בשנת 2005 נחקק חוק החולה הנוטה למות שמעגן את רצונותיו של החולה לגבי הדרך בה הוא בוחר למות. החוק מאפשר מתן הנחיות רפואיות מקדימות כמו גם הבעת רצון לגבי הטיפול הרפואי בשלבים שבהם האדם לא יהיה מסוגל לבטא את עצמו.

מומלץ לנקוט במספר פעולות כדי לאפשר יישום הרצונות הללו כמו מתן ייפוי כוח מיוחד לאדם אחר שיוכל לקבל את ההחלטות כשהחולה לא יהיה מסוגל ולדאוג לכך שאכן מכבדים את רצונותיו.

אחת מהזכויות של חולה סרטן שהוגדר כחולה סופני, כלומר שרופא מוסמך החליט שמחלתו חשוכת מרפא ותוחלת חייו אינה עולה על 6 חודשים, היא קבלת טיפול פליאטיבי מקיף במסגרת של הוספיס לחולי סרטן או שירותי הוספיס בית, לפי בחירתו.

למי מיועדים שרותי הוספיס בית?

חולים רבים בשלבים שונים מחלת הסרטן או מחלות קשות אחרות, לא רוצים לבלות את ימיהם בין קירות בית החולים. בשלב שבו לא ניתן לטפל במחלה עוד, אין מניעה מלתת לחולה אפשרות להיות מטופל במסגרת של הוספיס בית. במסגרת זו יינתן טיפול סיעודי, רפואי ופסיכולוגי בהתאם לצרכי המטופל על מנת להקל את סבלו באמצעות איזון סימפטומים שונים של המחלה, כמו כאבים, בחילות, קוצר נשימה ועוד. שרותים אלה ניתנים בין היתר במסגרת טיפול תומך לחולי סרטן במצב מחלה מתקדם, גם אלה שמקבלים טיפול אונקולוגי פעיל וסובלים מסימפטומים קשים במיוחד. על השירות אחראי צוות מיומן של רופאים, אחיות ועובדים סוציאליים שמתמחים במורכבויות של התמודדות עם מחלות סופניות.
טיפול תומך לחולי סרטן מיועד לחולים במצב קשה, שיש להם מטפל עיקרי זמין שמסוגל לסייע באופן פעיל במסגרת ביתית.

התמודדות עם כאב

עיקר ההתמודדות במסגרת טיפול פליאטיבי היא הקלה על כאבים קשים. חולי סרטן עלולים לסבול מכאבים שנובעים מהגידול הראשוני וגרורותיו שגורמים להרס רקמות סמוכות, יצירת לחץ על עצבים, עצמות או איברים אחרים. גם טיפולים שנועדו לרפא את המחלה – כימותרפיה, הקרנות וניתוחים – בדרך כלל יגרמו להופעת כאבים. ניתן לטפל בכאב באמצעות תרופות מגוונות, קנאביס רפואי, וגם שיטות טבעיות, דיקור, טיפול בחמצן, ריפוי עצבי ועוד.

תמיכה בכל המשפחה

טיפול תומך לחולי סרטן הוא גם טיפול תומך בתא המשפחתי של החולה. המטופל ומשפחתו הופכים ליחידה טיפולית אחת – ברגעים הכי קשים הצוות הרפואי עוזר לבני המשפחה לארגן את הטיפול בחולה, מיעץ להם בכל נושא סביב הטיפול, ובעיקר נמצא שם כדי לתת למשפחה את התמיכה הנפשית שבלעדיה היא לא היתה מצליחה להתמודד עם המצב המורכב. בחברה המודרנית, אנחנו רגילים לשלוח אנשים חולים וגוססים לבית חולים, מתוך פחד וחוסר יכולת לעמוד בקשיי המחלה של אדם קרוב, בניגוד לימים שבהם כל אדם חולה היה מלווה במשפחתו והקהילה שלו עד הרגע האחרון. המטרה של הוספיס בית לחולי סרטן היא לתת למטופל ולאלה שאוהבים אותו כלים להתמודדות עם המצב במסגרת אינטימית בבית. במצבים שבהם הצוות הרפואי מזהה שהמשפחה לא מסוגלת עוד, מעודדים לאשפז את החולה – וגם במסגרת של אשפוז ממשיכים ללוות אותו ואת משפחתו.

מתנדב עם חולה סיעודי ליד ים כחלק מהתנדבות בהוספיסכיצד ניתן לפנות להוספיס גליל עליון לקבלת טיפול תומך לחולי סרטן?

הוספיס גליל עליון הוקם בשנת 1994 ומאז צבר ידע וניסיון רב שהוא מעמיד לרשות החולים ובני משפחותיהם.

ההצטרפות לתהליך קבלת שירותי הוספיס לחולי סרטן מתבצעת באמצעות קופות החולים – העמותה קשורה לקופות החולים כללית ומכבי.

יש לפנות לרופא המשפחה על מנת לקבל אישור לטיפול תומך במסגרת אשפוז בית. הרופא מעביר את הבקשה ליחידה לטיפול בית של קופת החולים אשר מעבירה אישור המופנה לעמותה.

ברגע שיתקבל האישור צוות העמותה נכנס לפעולה ובונה את מערך השירותים הנדרשים לכל חולה.

שירותי הוספיס בית ניתנים ללא תשלום על פי חוק החולה הנוטה למות וההרחבה לחוק בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות.

הוספיס גליל עליון עוזר לחולים סופניים ומשפחותיהם ונותן להם תמיכה ושירותים רפואיים ללא תמורה בבית החולה על ידי צוות בינמקצועי מיומן ומנוסה.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״