למה טיפול פליאטיבי בחולי סרטן הוא חשוב?

כדי לענות על שאלה זו ראשית כדאי לבחון מהו טיפול פליאטיבי?

המילה פליאטיבי (Palliative) במילון משמעה "מרגיע", "משכך". אם מחפשים מילים נרדפות למילה זו באנגלית נמצא מילים כמו: Calming – מרגיע, Reassuring – מרגיע, מעודד, Consoling – מנחם, Easing – מקל, Pacifying – מרגיע, משכין שלום, Softening – מרכך. כל המילים הללו מבטאות במידה רבה את המונח פליאטיבי. ואם מדברים על טיפול פליאטיבי הרי שזה אמור להיות טיפול מרגיע, מעודד, מנחם, מקל, משכין שלום, מרכך – כל דבר אשר מאפשר טיפול נאות בבני אדם במצבי זקנה סיעודית, חולי מסכן חיים, או כל מחלה קשה המתישה את הגוף ואת הנפש.

ההבנה שחולים סופניים במחלות כרוניות קשות בשלבים מאוחרים, או חולי סרטן לקראת סוף ימיהם, זקוקים לטיפול "אחר" הביאה להתפתחות של הטיפול המכונה טיפול פליאטיבי. הוא מבוסס על כל אותן מילים שציינו לעיל: טיפול שירגיע עד כמה שניתן את הסימפטומים כדי לאפשר לחולה לנשום עמוק, ובעיקר לא לסבול כאבים קשים; טיפול שמעודד את הזקן או החולה הסופני, למרות מצבו ולמרות ההבנה שהוא עומד להיפרד מיקיריו בפרט, ומהעולם בכלל. הטיפול ירגיע, יעודד וינחם את בני המשפחה שגם הם נמצאים במצב של צער עמוק. זה טיפול שישכין שלום בין האדם החולה לבין עצמו, בין האדם החולה לבני משפחתו וחבריו ובין האדם לחיים.

למה טיפול פליאטיבי בחולי סרטן חשוב?

כל הדברים שהוזכרו לעיל כטיפול פליאטיבי הם הדברים שיכולים לעזור לחולה סרטן סופני בחודשים האחרונים של חייו, כשהוא נמצא במסגרת של הוספיס, להגיע אל רגע המוות בצורה ראויה.

הטיפול כולל:
  • הקלה על כאבים – המטרה היא שהחולה לא יסבול בשלבים אלו;
  • ניהול הסימפטומים – טיפול בסימפטומים כמו איבוד תיאבון (באמצעות תזונה מתאימה), הקלה על בחילות והקאות (במידה ויש), על קשיי נשימה, עצירות , קושי במתן שתן ועוד;
  • תמיכה פסיכולוגית – לחולה ולבני משפחתו;
  • ליווי רוחני – אם יש חולה שזקוק לליווי רוחני , להבנת נושא המוות, לעזרה בהבנת החיים;
  • תיאום דרישות הטיפול בהתאם לצרכי החולה;
  • גישה טיפולית עם דגש על חמלה, אמפתיה, תשומת לב, אכפתיות והרבה שקט.

לסיכום

טיפול פליאטיבי בחולי סרטן חשוב כי הוא מאפשר לארגן בתקופת החיים האחרונה של החולה הסופני "חלקת אלוהים קטנה ושקטה" לקראת התחנה הבאה.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״