מה הם הסוגים השונים של שירותי הוספיס?

נתחיל מהשאלה – מה זה הוספיס?

הוספיס הוא טיפול רפואי ונפשי המוענק לחולים סופניים בשלבי החיים האחרונים, והוא מעניק גם תמיכה ועזרה לבני המשפחה ולקרוביהם. טיפול בהוספיס, בניגוד לטיפול ביתי, מספק טיפול להתמודדות עם כאבים ותסמינים הקשורים למחלה סופנית. בנוסף, טיפול בהוספיס נותן תמיכה – רגשית, רוחנית וחברתית – לחולה ולמשפחה.
הוספיס הוא
טיפול פליאטיבי שמטרות היא לספק נוחות, עזרה וטיפול, ולא "לרפא" את המחלה כמו במקרים של טיפול רפואי בבית. שליטה על הכאבים ועל הסימפטומים של המחלה הן המטרות של כל שירותי הוספיס באשר הם. הטיפול בהוספיס שואף להעניק לחולה הסופני את האפשרות ליהנות מהחיים במלואם. סוגי שירותי ההוספיס מוענקים לחולה בהתאם לצרכיו ולהעדפותיו. השירותים עשויים לכלול:

טיפול סיעודי – בהתייעצות עם הרופא, אחות מוסמכת תקים תוכנית טיפול. טיפול סיעודי עשוי לכלול מתן תרופות, מעקב אחר מצב המטופל, שליטה בכאב ומתן תמיכה רפואית אחרת.

שירותי רווחה רפואיים – עובדים סוציאליים רפואיים מספקים שירותים מגוונים לחולה, כולל ייעוץ ואיתור משאבים קהילתיים כדי לסייע למטופל ולמשפחתו. חלק מהעובדים הסוציאליים הם גם מנהלי המקרה הרפואי של המטופל, כאשר מצבו הרפואי מורכב מאוד ודורש תיאום של שירותים רבים.

שירותי רופאים – הרופא ממלא תפקיד חשוב בקביעת תוכנית הטיפול עם צוות ההוספיס.

שירותים רוחניים – בהתאם לאמונות הדתיות או הרוחניות של המטופל, טיפול בהוספיס יכול לכלול תמיכה של אנשי דת או של יועצים רוחניים אחרים עבור המטופל והמשפחה.

עוזרת בית או שירותי בית – עוזרי בריאות בבית יכולים לעזור למטופל עם הצרכים האישיים הבסיסיים שלו, כגון יציאה מהמיטה, הליכה, רחצה והלבשה. חלק מהעוזרים עברו הכשרה מיוחדת כדי להעניק טיפול מקצועי יותר, תחת פיקוח אחות. עוזרת בבית או מטפלת יכולות לשמור על משק הבית עם הכנת הארוחות, כביסה, הקניות מכולת, ועוד עבודות משק הבית.

טיפול 24 שעות או טיפול טלפוני – צוותי ההוספיס זמינים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. ביקורים או התייעצויות טלפון ניתן לבצע בכל עת של היום.

הוספיס אשפוז – לפעמים, ייתכן שיהיה צורך להעביר את המטופל בהוספיס מהבית לבית החולים, או למתקן טיפול אחר. הדבר עלול להתרחש כאשר נהיה קשה מדי לטפל באחד מהסימפטומים של המחלה במסגרת הביתית. ההוספיס יכול לארגן טיפול זה ולאחר מכן לחדש את טיפול בהוספיס, בזמן הנכון.

טיפולי מתנדבים – מתנדבים הם לעתים קרובות חלק מצוות ההוספיס, והם מספקים מגוון שירותים, מחברות ועד הסעות. המתנדבים עוזרים לעיתים קרובות לעדכן את המשפחות ומספקים תמיכה הן לחולה והן למשפחה.

טיפול הפוגה – טיפול בחולה סופני 24 שעות ביממה יכול להיות עניין מתיש למשפחה. טיפול הפוגה נותן למשפחה את ההפסקה הנחוצה על ידי סידור עד 5 ימי אשפוז או שירותים נוספים בבית.

תמיכת שכול – הטיפול במשפחה לא נגמר עם מותו של המטופל. צוות ההוספיס עובד עם בני המשפחה שנותרו בחיים ומסייע להם להתמודד עם תהליך האבל. תמיכת שכול יכולה לכלול ייעוץ, קבוצות תמיכה או הפניות רפואיות. מעקב אחרי יקירי המטופל יכול להינתן במשך שנה או יותר לאחר מותו.

רוצים להבין מה זה הוספיס ולהיעזר בשירותינו? היכנסו לאתר הוספיס גליל עליון לפרטים נוספים.

 

יעניין אותך גם: הוספיס לחולי סרטן, הוספיס בית

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״