מה זה הוספיס ביתי ואיך הוא יכול לעזור למשפחתו של חולה סרטן?

תוכן עניינים

כולנו יודעים מהו סרטן בשלב מתקדם ומהן ההשלכות שלו, אך האם אנו יודעים מה זה הוספיס?
הוספיס בית מספק מסגרת לחולים סופניים באמצעות טיפול פליאטיבי בביתם.
טיפול באדם אהוב עם סרטן יכול להיות תהליך מרוקן נפשית ומאמץ פיזית. מטפלים משפחתיים צריכים להתמודד עם החלטות בריאותיות וכלכליות קשות וגם לספק תמיכה רגשית לאחרים. קבלת ההחלטה להפסיק את הטיפול הרפואי יכולה להביא לרגשות חזקים; משפחות מרגישות המומות. טיפול בהוספיס הוא טיפול פליאטיבי, המתמקד באיכות החיים ולא באורכם. הוא מספק טיפול אנושי ומלא חמלה לאנשים הנמצאים בשלבים האחרונים של מחלות חשוכות מרפא, כך שיוכלו לחיות באופן מלא ונוח ככל האפשר.
הוספיס לחולי סרטן דואג למשפחות בכמה דרכים:

  • חינוך והדרכת המטפל – המטפל המשפחתי חיוני בסיוע לצוות ההוספיס לטיפול בחולה. ההוספיס יכול להקל על דאגות המשפחות על ידי הדרכתן לקראת כל המצפה להן וכיצד לטפל באהוב שלהם בזמן שהסימפטומים הולכים ומתגברים והתקשורת הופך להיות קשה.
  • עזרה עם החלטות קשות – צוות ההוספיס מסייע למשפחות לבצע החלטות קשות שמשפיעות על מצבו של המטופל ועל איכות חייו.
  • תמיכה רגשית ורוחנית – המטפלים שומרים ומגנים על רגשותיהם, אך הם זקוקים למקום מפלט מסוים בו הם יכולים לבטא את רגשותיהם. הוספיס לחולי סרטן תומך גם באלו המטפלים בחולה, מעניק עזרה ממשאבים חיצוניים, אוזן קשבת או כתף לבכות עליה.
  • סיוע כספי – למרות ששירותי ההוספיס מכוסים על ידי ביטוח לאומי או ביטוח פרטי, למשפחות המלוות עשויים להיות חששות פיננסיים כתוצאה ממחלה מתמשכת. עובדים סוציאליים יכולים לסייע למשפחות בתכנון פיננסי ולמצוא סיוע כספי במהלך הטיפול בהוספיס. לאחר המוות, הם יכולים לעזור למשפחות מתאבלות למצוא סיוע כספי, במידת הצורך.
  • טיפול הפוגה – טיפול עבור אדם אהוב עם מחלה סופנית יכול ליצור מתח עצום. ההוספיס מציע לרוב עד חמישה ימים של  אשפוז למטופל, כאשר המטפל צריך להיות רחוק מההוספיס כדי להשתחרר מעט.
  • שירותי השכול – ברוב ההוספיסים הצוות ממשיך לעבוד עם קרובי המשפחה לאחר מות יקיריהם, כדי לעזור להם להביע ולהתמודד בדרכם עם האבל.

מהם יתרונותיו המקיפים של ההוספיס?

בין אם אתם כבר יודעים מה זה הוספיס או בין אם אתם מחפשים מידע, קיימת אפשרות כי אינכם מודעים לחלוטין ליתרונות שיש להוספיס להציע לחולי סרטן ולאהובים שלהם. אם אתם או אדם אהוב נאבקים בשלבים מתקדמים של סרטן, ההוספיס יכול להציע:

  • נוחות ותשומת לב אישית – ההוספיס מספק טיפול חד-פעמי ותמיכה לחולים ולמשפחות לאורך פרק מאתגר זה בחייהם. אנחנו מקשיבים. אנחנו תומכים. אנו פועלים לשיפור איכות החיים.
  • צמצום אשפוזים חוזרים –  ככל שהמחלה מתקדמת, הסימפטומים עלולים להחמיר וחולים רבים מוצאים את עצמם עושים נסיעות תכופות לחדר המיון, או סובלים מביקורים חוזרים ונשנים בבתי החולים. ההוספיס, ובעיקר הוספיס בית, מפחית את האשפוז מחדש על ידי שליטה בכאב, ובניהול הסימפטומים בביתו של המטופל.
  • ביטחון – אחד היתרונות הגדולים ביותר של ההוספיס הוא תמיכה קלינית בכל פעם שאתם זקוקים לה, מסביב לשעון.

למי מתאים שירותי הוספיס?

שירותי הוספיס, על פי חוק, מהווים מסגרת טיפולית עבור חולים סופניים.
חולה סופני הוא אדם אשר מצבו הרפואי הוגדר על ידי רופא (אשר מוסמך לקבוע זאת), כסובל ממחלה שאיננה ניתנת לריפוי (מחלה חשוכת מרפא), ואשר תוחלת החיים הצפויה לאותו אדם, אף אם יינתן לו טיפול רפואי, אינה עולה על שישה חודשים.
הגדרות הזכאות לשירותי הוספיס נקבעו על ידי ועדת שטיינברג, שכללה מומחים בתחומים רבים ןמגוונים כמו רפואה, סיעוד, עבודה סוציאלית, משפט, פילוסופיה, אתיקה, דת והלכה.

אילו מחלות מוגדרות כסופניות?

רשימת המחלות הסופניות, או בשמן הרשמי והמדויק יותר "מחלות חשוכות מרפא", מופיעה ברשימה של חוזר מנכ"ל משרד הבריאות משנת 2009, אשר מסדיר את הקמת המערך הרפואי והנפשי התומך בחולים סופניים, על פי חוק החולה הנוטה למות.
הרשימה כוללת את המחלות הבאות:

  • מחלות עם תסמינים של דמנציה (אלצהיימר, דמנציה וסקולרית, דמנציה עם גופיפי לוי ועוד);.
  • מחלות נוירולוגיות כגון פרקינסון וטרשת נפוצה;
    מחלות ממאירות (סרטן לסוגיו);
  • שבץ מוחי קשה;
  • מחלות ריאה כרוניות כגון מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD);.
  • מחלות לב כגון אי ספיקת לב חמורה;.
  • אי ספיקה חמורה של כבד או כליות, ועוד.

מה ההבדל בין הוספיס אשפוזי להוספיס בית?

הרעיון הכללי העומד בבסיס של מתן שירותי הוספיס הוא שזהו טיפול המתמקד באיכות החיים עבור אנשים שחווים מחלה חשוכת מרפא, כך שיוכלו להעביר את ימיהם האחרונים בכבוד, בנינוחות ועם כמה שפחות כאבים וסבל, כשהם מוקפים ביקיריהם.
שירותי הוספיס ניתנים אם כן ב – 2 מיסגרות: הוספיס אשפוזי והוספיס בית.

  1. הוספיס אשפוזי, כשמו כן הוא, ניתן במסגרת בית חולים או מוסד סיעודי. היתרון העיקרי של מסגרת זו הוא בכך שהוא ניתן במסגרת מוסד בו קיים צוות מומחים זמין 24/7. מצד שני, קיים קושי במוסדות מעין אלה לכלול באופן רציף את משפחתו של החולה, עקב אילוצים "מוסדיים".
    בישראל קיימים כיום מספר מוסדות רפואיים וסיעודיים המאפשרים הוספיס אשפוזי. אלה מטפלים בעיקר בקשישים ותשושי נפש ומעניקים בעיקר טיפול פליאטיבי – תומך.
  2. הוספיס בית מתאפיין בעיקר בכך שהוא ניתן בסביבה המוכרת, הביתית, המשפחתית של החולה הסופני, דבר שתורם רבות לאווירה של רוגע יחסי. בכך נוצרת הזדמנות להתכוננות לרגע המוות, הן מבחינה נפשית (בתמיכת הסביבה משפחתית) והן מבחינה מעשית (הכנת ייפוי כוח רפואי, הסדרת העניינים הכספיים וכד').  יתרון בולט נוסף של הוספיס בית טמון בכך שלא רק החולה מקבל תמיכה, אלא גם בני משפחתו החווים גם הם תהליך קשה של פרידה, והם זקוקים לתמיכה נפשית ורגשית לא פחות מהחולה.
    רגע המוות יכול להביא בהירות רבה לאדם דווקא בימים של לפני המוות, אף אם רק לרגעים ספורים. אם החולה ובני משפחתו עטופים בחמלה ובאהבה, המוות עצמו יכול להיות מכונן לכולם.

 

איך טיפול פליאטיבי יכול לסייע לחולים?

ההגדרה של טיפול פליאטיבי כפי שנוסחה על ידי משרד הבריאות בישראל היא שזהו טיפול תומך שמהווה חלק מגישה טיפולית כוללת שנועדה לשפר את איכות החיים של חולים ובני משפחותיהם. 

הגדרה כזאת של טיפול יכולה לסייע לכל חולה באשר הוא, אלא שכמו תמיד, מסגרות התקציב מצמצמות את מגוון החולים שיכולים לקבל טיפול פליאטיבי, וממקדות את הזכות רק באותם חולים אשר מתמודדים עם מצבים סיעודיים סופניים ובלתי הפיכים. מכאן שמדובר בעיקר בקשישים, בחולים הסובלים ממחלות חשוכות מרפא, ובחולי סרטן סופניים – כל זאת, על מנת למנוע סבל ולהקל על המטופלים ככל שניתן.

טיפול פליאטיבי הוא טיפול שמוענק על ידי צוות מקצועי שכולל מומחים מתחומים מגוונים, כדי לאפשר טיפול הוליסטי שכולל:

  • ניהול כאב על ידי מתן משככי כאבים;
  • ניהול סימפטומים על ידי תרופות ותהליכים מקלים;
  • תמיכה פסיכולוגית, רגשית ורוחנית – הן לחולה והן לבני משפחתו.

כל חולה המוגדר כסובל ממחלה שאין לה מרפא, יש לתחזק אותו כך בשלבי חייו האחרונים והוא יוכל לקבל טיפול פלאטיבי. הטיפול הזה ניתן פעמים רבות במסגרת שירותי הוספיס בית; שירותים שיכולים לאפשר לו איכות חיים טובה יותר.

מי המשתתפים בצוות הוספיס בית?

בגלל האופי המיוחד של הטיפול הפליאטיבי, צוות הוספיס בית הוא צוות רב מקצועי (אינטרדיסציפלינרי) שחייב להיות רגיש, אמפתי, אכפתי, קשוב וסבלן, הן לחולה והן לבני המשפחה שמלווים אותו. 

צוות זה כולל בדרך כלל:

רופא אחראי; אחות מטפלת; עובדת סוציאלית צמודה; פסיכולוג;

כמו כן, ולפי מידת הצורך של המטופל, במקרים מסוימים ישולבו גורמי מקצוע נוספים ממקצועות הרפואה המשלימה, מלווים רוחניים ועוד. יש צוות בסיסי שמנהל ומנטר את הטיפול התומך הרפואי, בנוסף על עובדת סוציאלית שתפקידה לדאוג לכך שצרכים אינדיבידואליים מוגדרים נוספים יענו. בעמותת הוספיס גליל עליון יש גם מערך מתנדבים שעוזר לחולים באמצעות שהות חברתית, הקשבה ועוד.

כיצד ניתן לקבל שירותי הוספיס בית בהוספיס גליל עליון?

שירותי הוספיס אינם כרוכים בעלות למבוטחי קופות החולים, משום שחלה עליהן חובה להעניק טיפול פליאטיבי על פי "חוק החולה הנוטה למות", כמו גם על פי ההרחבה בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות. עמותת הוספיס גליל עליון נמצאת בקשר עם קופות החולים מכבי וכללית.

אלה המבקשים לקבל שירותי הוספיס בית צריכים לגשת לרופא המשפחה. אם הוא משתכנע שאכן החולה זקוק לטיפול פליאטיבי, הוא מעביר את ההמלצה שלו לקופת חולים. מרגע קבלת האישור אפשר לפנות לעמותה, ואז צוות ההוספיס מארגן את מערך השירותים בהתאם לצרכים של כל חולה.

יעניין אותך גם: מה זה טיפול פליאטיבי?

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״