מה הקשר בין חוק החולה הנוטה למות לשחקנית אמה תומפסון?

בימים אלו מוקרן ברחבי העולם הסרט: "טובת הילד" בו משחקת השחקנית הבריטית אמה תומפסון. הסרט מבוסס על ספר של איאן מקויאן שגם כתב את התסריט.
בסיפור מביאים בפני שופטת, אותה מגלמת אמה תומפסון, מקרה של נער בן 17 שסובל מלוקמיה. רופאיו רוצים לטפל בו באמצעות עירוי דם ואילו הוריו, שמשתייכים לכת "עדי יהווה", מתנגדים. השופטת מגיעה לבית החולים לשוחח עם הנער כדי לבדוק מה הוא רוצה!
לשם כך יש את חוק החולה הנוטה למות אשר בא לפתור בדיוק בעיות מסוג זה.

מהו חוק החולה הנוטה למות?

חוק זה נחקק בשנת 2005 ובא להסדיר דילמות וקונפליקטים בין החולה הנוטה למות, בין אם הוא מאושפז בבית חולים או אם הוא נהנה משרותי הוספיס בבית, כדי לא ליצור התנגשות בין רצונותיו, רצונותיהם של הסובבים אותו ורצונותיו של הצוות הרפואי שמטפל בו. כל אחד לפי הבנתו והתכוונותו הטובה.
במקרה של אדם הנרי, הנער בסרט, הוריו אמורים להחליט עבורו אבל במקרים של חולים סופניים בוגרים חשוב לשמור על זכויותיהם, כמו גם על זכויות חולה סיעודי אחר.

מה מטרתו של חוק החולה הנוטה למות?

זהו חוק שמטרתו היא: "להסדיר את הטיפול הרפואי בחולה הנוטה למות תוך איזון ראוי בין ערך קדושת החיים לבין ערך אוטונומיית הרצון של האדם והחשיבות של איכות החיים"
אמה תומפסון, כשופטת בסרט, החליטה להוציא צו לעשיית עירוי הדם לנער מתוך הנימוק שבמקרה הזה ערך קדושת החיים גובר על שיקולי ההורים.
לכן, מומלץ שכל חולה סופני ידאג להסדיר את הסוגיות הללו מבעוד מועד על ידי ייפוי כוח, צוואה מסודרת, הוראה מדויקת של רצונותיו ועוד. גם חולה סיעודי כדאי שידאג לדברים אלו במידה והוא יכול.

מהו חולה סיעודי?

חולה סיעודי הוא אדם שמצבו הבריאותי והתפקודי ירוד כתוצאה ממחלה כרונית, מליקוי גופני או ליקוי מנטלי קבוע או שהוא נחשב לתשוש נפש הזקוק להשגחה. חולה סיעודי הוא אדם הזקוק לסיוע בפעולות יומיומיות.

מהם זכויות חולה סיעודי?

זכויות חולה סיעודי כוללות סיוע:
סיוע לחולה סיעודי השוהה בביתו – ניתן על ידי הביטוח הלאומי
סיוע במימון אשפוז לחולה הסיעודי – ניתן על ידי משרד הבריאות, משרד הרווחה או קופות החולים.

לסיכום:

הן חוק החולה הנוטה למות והן זכויות חולה סיעודי באים על מנת לאפשר לחולים סופניים או סיעודיים להנות מדברים שיקלו על סבלם ויעזרו להם להתמודד עם הקשיים העומדים בפניהם בבית, בהוספיס או בבית החולים.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״