שאלות ותשובות בנושא הוספיס

מה זה הוספיס

הוספיס (על פי האקדמיה ללשון העברית: מֶרְכָּז לְטִפּוּל תּוֹמֵךְ) היא מסגרת טיפולית בה מוענק לחולה טיפול תומך, כאשר המטרה היא לאפשר לו לעבור את סוף ימיו בכבוד. הדגש הוא על שיפור איכות החיים והרגעה של התסמינים – גופניים, רגשיים, רוחניים, חברתיים וכו' – ולא על ריפוי. מוקד נוסף הוא בטיפול במשפחת החולה וסיוע בהתמודדות עם מות יקירם.

מעבר להוספיס אינו ויתור על טיפולים רפואיים, אלא הגדרה מחדש של מטרת הטיפול.

מה זה הוספיס בית

שירותי הוספיס בית מעניקים לחולים במחלה סופנית את אותן השירותים של הוספיס, עם כל התמיכה של הצוות המקצועי, תוך הישארות בביתם. שירותים אלה הם חלק מגישה טיפולית שמטרתה להקל, לתמוך ולסייע לאדם הנוטה למות ולבני משפחתו.

מהם היתרונות של הוספיס בית?

  • סביבה מוכרת;
  • טיפול פליאטיבי פרטני;
  • טיפול הוליסטי – פיזי, נפשי, רגשי ורוחני;
  • כיבוד המשאלות האישיות של החולה הסופני;
  • תמיכה וסיוע לבני המשפחה;
  • שיפור באיכות החיים לקראת המוות;
  • מוות בכבוד.

מה זה טיפול פליאטיבי

על פי משרד הבריאות, הטיפול הפליאטיבי הוא חלק מגישה טיפולית שנועדה לשפר את איכות החיים של חולים ושל בני משפחותיהם בהתמודדות עם מחלות חשוכות מרפא, למנוע סבל ולהקל על המטופל עד כמה שניתן.

מה כולל טיפול פליאטיבימטרתו של טיפול פליאטיבי היא להקל על המטופל. במסגרת זו ניתן טיפול תרופתי מגוון להקלה על כאב פיזי, ובנוסף ניתן לאלה המעוניינים טיפול פסיכולוגי, סעד רוחני, ייעוץ שכול ועוד, הכל לפי הצורך. הטיפול ניתן במסגרת שירותי הוספיס אבל גם בבתי חולים, בתי אבות וכד'.

מהו חוק החולה הנוטה למות

מטרתו של "חוק החולה הנוטה למות" (נכנס לתוקף בשנת 2006) הייתה "להסדיר את הטיפול הרפואי בחולה הנוטה למות תוך איזון ראוי בין ערך קדושת החיים, לבין ערך אוטונומיית הרצון של האדם והחשיבות של איכות החיים" (סעיף 1א' לחוק). לחוק זה היתה חשיבות רבה בדחיפה להתפתחות שירותי ההוספיס בכלל והטיפולים הפליאטיבים בפרט.

חוק החולה הנוטה למות נותן למטופל את הזכות לקבל ואת הזכות לסרב לטיפול רפואי. לכן מומלץ שחולה סופני יחתום על ייפוי כוח רפואי, כך שגם כאשר מצבו מדרדר, מיופה הכוח הרפואי שלו יוכל  לממש את רצונותיו.

מהן זכויות חולה סרטן

ישנם מסמכים בעלי תוקף משפטי המסדירים את זכויות חולה סרטן. הם מאפשרים לחולים לקבוע מראש את הטיפול שיקבלו וגם מי יהיה מוסמך לקבל בשמם החלטות בנושא.

מומלץ לחולה סרטן בשלבים סופניים לדאוג, לערוך ולחתום על מספר מסמכים של "הסדרת עניינים":

"צוואה" – שתקבע כיצד לחלק את רכושו בין יורשיו;

"ייפוי כוח כלכלי" – חתום ומאושר על ידי עורך דין, אשר מסמיך את מיופה הכוח לקבל החלטות פיננסיות עבור החולה.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״