מהי דמנציה סופנית ומהן דרכי הטיפול?

ישנה דעה בציבור כי דמנציה היא בעיקר אבדן זיכרון. אבל דמנציה (בעברית – שיטיון או קהיון) מוגדרת כהידרדרות של כלל התפקודים הקוגניטיביים של האדם; יש מגוון רחב של סימפטומים כרוניים כמו בעיות זיכרון, ירידה ביכולת הקשב, החשיבה וההבנה. בהמשך הדרך הידרדרות זו משפיעה על תפקודים מנטליים נוספים כמו למשל מצבי רוח והתנהגויות חברתיות. 

דמנציה סופנית

היא השלב שבו תסמיני הדמנציה הופכים לחמורים עד לנקודה שבה המטופלים זקוקים לעזרה בפעילויות יומיומיות אחרי שאיבדו בהדרגה את כל התפקודים: 

  • הם מתקשים לאכול ולבלוע;

  • הם צריכים עזרה בישיבה;

  • הם צריכים עזרה בהליכה (בסופו של דבר יהיו מרותקים למיטה);

  • הם זקוקים לעזרה ברוב או כל הפעילויות היומיומיות, כולל רחצה וטיפול עצמי;

  • הם הופכים להיות פגיעים לזיהומים, במיוחד לדלקת ריאות;

  • הם מפסיקים להיות מסוגלים לדבר באופן ברור;

  • הם מאבדים הבעות פנים, כולל את היכולת לחייך;

  • הם מתקשים במעברים למשל למיטה, לכסא, לשירותים וכו';.

  • הם אינם שולטים על שלפוחית השתן ו\או על המעיים;

  • הם אינם יכולים לזהות משפחה וחברים.

 

בהרבה מקרים אדם עם דמנציה ימות לא "בגלל" דמנציה, אלא "עם" דמנציה. כלומר כתוצאה מסיבוכים אחרים כמו סרטן, התקף לב או זיהום. עובדה זו עלולה להביא לקושי באבחנה של דמנציה כסיבת המוות. אבל בסופו של דבר אין מחלוקת על כך שהדמנציה היא סופנית היות ואין דרך כיום למנוע את ההידרדרות והיא בלתי הפיכה.

דמנציה הוספיס גליל עליון

מהן דרכי הטיפול בדמנציה סופנית?

הטיפול המומלץ בדמנציה שהיא סופנית, כמו במחלות סופניות אחרות, הוא הטיפול הפליאטיבי. טיפול זה מתמקד באיכות החיים של אנשים עם דמנציה סופנית בשלבים מתקדמים, ועשוי לשפר את עומס הסימפטומים, למנוע תת-טיפול או טיפול יתר בתסמינים, וגם להפחית את העומס על בני המשפחה והקרובים המטפלים בחולה, ולשפר את איכות החיים שלהם.

טיפול פליאטיבי בעבר היה מכוון באופן מסורתי למתן מענה לצרכים של חולי סרטן סופניים, אך כיום כבר ברור שזו הגישה הטובה ביותר לטיפול באנשים עם מגוון מחלות סופניות, כולל דמנציה.

לטיפול פליאטיבי בדמנציה ישנם מספר מאפיינים ספציפיים נוספים שכדאי לקחת בחשבון:

  • חשוב לברר מוקדם ככל האפשר את רצונותיו של המטופל לגבי טיפול רפואי בעתיד, לפני הידרדרות יכולותיו הקוגניטיביות;

אצל חולי דמנציה סופנית יש ירידה חדה ברצון לאכול, כמו גם קשיים באכילה ובבליעה. סימנים אלה מעידים לעתים קרובות על כך שהמטופל מתקדם לקראת סוף חייו. במצב זה יש לשקול היטב את סוג הטיפול היות ואין ראיות לכך שהזנה או השקיה מלאכותית תורמות להארכת חיים

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״