טיפול בהוספיס לאחר אירוע מוחי

שבץ מוחי הוא אירוע משנה חיים. לא רק עבור האדם שחווה אותו, אלא גם עבור משפחתו. ההשפעות הפיזיות, הרגשיות והקוגניטיביות של אירוע מוחי מאתגרות להתמודדות, ולעתים קרובות משאירות אנשים עם מוגבלויות הדורשות טיפול ותמיכה מיוחדים. בזמנים כאלה של קושי, שירותי הוספיס ביתי יכולים לעזור למטופל ולבני משפחתו לנווט את החיים בצורה מכובדת וטובה יותר, ואף להציע נחמה וסיוע.

הבנת החיים לאחר שבץ מוחי

אירוע מוחי מתרחש כאשר יש הפרעה באספקת הדם למוח, וכתוצאה מכך נגרם נזק לתאי המוח. ההשלכות משתנות בהתאם לחומרת השבץ ולמיקומו. מוגבלויות ואתגרים נפוצים עימם מתמודדים נפגעי שבץ כוללים:

  • מוגבלויות פיזיות – נפגעי שבץ רבים חווים שיתוק חלקי או חולשה בצד אחד של הגוף, מה שהופך פעילויות יומיומיות כמו הליכה, התלבשות ואכילה למאבק.
  • ליקויים בתקשורת – שבץ מוחי יכול להשפיע על היכולת לדבר, להבין שפה או לתקשר ביעילות. זה יכול להוביל לתסכול ובידוד.
  • שינויים קוגניטיביים – החולה עלול לסבול מאובדן זיכרון, קושי בפתרון בעיות ושינויים בדפוסי חשיבה, מה שעלול להטריד הן אותו והן את בני משפחתו.
  • השפעה רגשית – אנשים שחווים אירוע מוחי עלולים לחוות שינויים במצב הרוח, דיכאון או חרדה כשהם מתמודדים עם השינויים הפתאומיים ביכולות שלהם ובאורח חייהם.
  • בני משפחה הופכים לרוב למטפלים, מתמודדים עם עומס רגשי ופיזי כשהם מספקים תמיכה וסיוע למטופל יחד עם כל המטלות והמשימות שלהם בחיים. זה עלול לגרום למתחים, כעסים, תסכול, ולהקשות על המטופל ועל הסביבה.

הוספיס ביתי לאחר שבץ יכול להקל על חיי המטופל ועל הקרובים אליו, ולדלל את רמות המתח והחרדה הקיימים גם ככה.

שירותי הוספיס אינם מיועדים רק לטיפול בסוף החיים, אלא יכולים גם להוות משאב רב ערך עבור אנשים המתמודדים עם החיים שלאחר שבץ מוחי:

  • טיפול מיוחד – צוותי ההוספיס כוללים אנשי מקצוע בעלי מומחיות בהיבטים שונים של התאוששות משבץ, כגון פיזיותרפיסטים, מרפאים בדיבור ועובדים סוציאליים. הם יוצרים תוכניות טיפול מותאמות אישית כדי לתת מענה לצרכים הספציפיים של המטופל.
  • ניהול כאבים ותסמינים – במסגרת שירותים אלו המטופל מקבל סיוע בניהול כאב ובהקלה על תסמינים הקשורים לסיבוכים מהשבץ, במטרה להבטיחים את נוחות המטופל.
  • תמיכה רגשית – צוות ההוספיס מציע גם תמיכה רגשית, הן לנפגע השבץ והן לבני משפחתו, ועוזר להם להתמודד עם האתגרים הפסיכולוגיים הנלווים לתוצאות של שבץ מוחי.
  • הפוגה בטיפול – בני המשפחה יכולים ליהנות קצת מהפוגה מחובות הטיפול כדי לנוח ולהתחדש או להתפנות קצת לעצמם או למשפחה שלהם.
  • דגש על איכות חיים – שירותי הוספיס ביתי נותנים עדיפות לשיפור איכות החיים של נפגעי שבץ מוחי. השירות מתמקד בשיפור העצמאות, בניהול תסמינים ביעילות ובקידום רווחה רגשית. בכך דואג הצוות המקצועי להעצים את המטופל ולתמוך בו לחיות את חייו במלואם האפשרי, למרות האתגרים שמציבים להם מוגבלויות הקשורות לשבץ.

בקצרה, לאירוע מוחי יכולות להיות השפעות עמוקות ומתמשכות על חייו של אדם, כמו גם על משפחתו. שירותי הוספיס ביתי מציעים גישה מקיפה לטיפול, הנותנת מענה לצרכים הפיזיים, הרגשיים והמעשיים של נפגעי שבץ מוחי ושל יקיריהם. באמצעות תמיכה זאת, ומחויבות לשיפור איכות החיים, שירותי ההוספיס הופכים את מסע ההתאוששות מהשבץ לתהליך מנוהל ופחות מרתיע עבור כל המעורבים.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״