מהי דמנציה וסקולרית

ככל שהרפואה מתקדמת ומתפתחת ותוחלת החיים עולה, כך גם ההבנה  לגבי מצבים בריאותיים שונים שבעבר היו פחות ברורים. מצב מורכב אחד כזה הוא דמנציה וסקולרית, צורה של פגיעה קוגניטיבית הנגרמת בגלל זרימת דם מופחתת למוח. סוג זה של דמנציה פחות מוכר לעומת סוגים אחרים של דמנציה, כמו מחלת אלצהיימר, אך הוא מציב אתגרים ייחודיים הן לחולים והן למשפחותיהם. 

מה זה דמנציה וסקולרית? 

דמנציה וסקולרית היא תופעה שעלולה לקרות עקב מצבים כגון שבץ מוחי, מחלת כלי דם קטנים או בעיות כלי דם אחרות; אלה גורמות לחסימות או הפחתה של זרימת הדם לאזורים שונים במוח, מונעים ממנו לקבל חמצן וחומרי מזון חיוניים, ומובילות לנזק מוחי. בניגוד למחלת האלצהיימר, המאופיינת בהצטברות של חלבונים לא תקינים במוח, דמנציה וסקולרית קשורה בעיקר לבעיות קוגניטיביות וירידה במיומנויות החשיבה.  הסימפטומים שלה עשויים לכלול אובדן זיכרון, בלבול, קושי בפתרון בעיות ושינויים במצב הרוח.

חשיבות האבחון של דמנציה וסקולרית

מכיוון שדמנציה וסקולרית קשה לזיהוי לעתים קרובות, מומחים רבים ממליצים על בדיקות קוגניטיביות מקצועיות לכל מי שנחשב בסיכון גבוה, כולל אלה שעברו שבץ מוחי או התקף איסכמי חולף (TIA), (הידוע גם כ-Ministroke), או שיש להם גורמי סיכון של מחלת לב או כלי דם. בדיקה מקצועית במקרה של דיכאון מומלצת גם היא לקבוצות בסיכון גבוה מאחר ודיכאון יכול להופיע פעמים רבות יחד עם מחלות כלי דם במוח ויכול לתרום לפגיעה קוגניטיבית.

האבחון של דמנציה וסקולרית דורש הערכה מקיפה של היסטוריה רפואית, בדיקות של תפקוד נוירו קוגניטיבי הכולל מבחנים כתובים או ממוחשבים המספקים הערכה מפורטת של מיומנויות חשיבה כמו שיפוט, תכנון, פתרון בעיות, חשיבה וזיכרון. 

בנוסף נעשות בדיקות MRI וצילומי הדמיה נוספים כדי לבדוק את מצב כלי הדם, חסמים, ליקויים וכד' כדי לזהות את הבעיות הספציפיות בכלי הדם המשפיעים על התפקוד הקוגניטיבי של המטופל.

בניגוד לצורות אחרות של דמנציה, התקדמות של דמנציה וסקולרית מאופיינת לעתים קרובות בירידה הדרגתית בתפקוד הקוגניטיבי, אך היא יכולה להשתנות מאוד בין אנשים. כשמדברים על דמנציה תוחלת חיים של אנשים עם דמנציה וסקולרית מושפעת מגורמים כמו חומרת הבעיות הבסיסיות של כלי הדם, הגיל בו אובחנה הבעיה ונוכחות של מצבים רפואיים אחרים. 

דמנציה וסקולרית וטיפול פליאטיבי

ככל שדמנציה וסקולרית מתקדמת, חולים ובני משפחותיהם מתמודדים לעיתים קרובות עם אתגרים פיזיים, רגשיים ומעשיים מורכבים. שמירה על איכות חיים טובה הופכת לבעלת חשיבות עליונה. הבטחת נוחות, כבוד ורווחה רגשית היא חיונית לחולים ולמשפחותיהם.

טיפול פליאטיבי מציע גישה הוליסטית להתמודדות עם האתגרים הרבים שהחולה והסביבה שלו עומדים בפניהם במקרה של דמנציה וסקולרית. זה חורג מטיפול רפואי בלבד, אלא מתמקדות בתמיכה רגשית, בטיפול בכאבים – אם יש – ובשיפור איכות החיים הכוללת של המטופל ובני המשפחה לאורך המסלול הדגנרטיבי של המחלה הקשה הזאת.

במסגרת הטיפול הפליאטיבי הצוות המקצועי עומד לרשות המשפחות גם בהעברת מידע, הכוונה וייעוץ על התקדמות המחלה והשינויים ההתנהגותיים של המטופל. יחד איתם דואגים להתאים אסטרטגיות טיפול בהתאם.

ככל שהדמנציה הוסקולרית מתקדמת, המטופל יכול לקבל את הטיפול הפליאטיבי במסגרת שירותי הוספיס, שיכול לעזור לו ובני משפחתו גם במעבר לסוף החיים, ולספק נוחות ותמיכה מלאת חמלה בתקופה רגישה זו.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״