השפעת האובדן על חברות ודינמיקה משפחתית

אובדן או מוות של אדם אהוב הוא אירוע משמעותי שיכול להיות בעל השפעה עמוקה על מערכות היחסים והקשרים שלנו, הן במעגלי המשפחה והן במעגלי החברים. חווית אובדן היא מורכבת ואינדיבידואלית, והשפעותיה יכולות להשתנות מאוד מאדם לאדם. אם האדם הקרוב אלינו הוא חולה סופני, פעמים רבות חווים תמיכה וסיוע מחברים ובני משפחה בתקופה קשה זו; אך זה לא יוצא דופן להיווכח שאנשים מסוימים דווקא מתרחקים בהדרגה מחיינו. לחלק מהאנשים ההתרחקות הזאת היא מטרידה ומאכזבת מבחינה רגשית, ורק מוסיפה למורכבות של ההתמודדות ותחושות האבל שגם כך קיימות לפני רגע המוות.

לאובדן יש השפעה ברבדים שונים כמו:

  • מוות של בן משפחה מצית לא פעם סערת רגשות. עצב, כעס, אשמה ובלבול משתלבים זה בזה, ולפעמים אובדן היא נקודה בחיים שבה בודקים את הקשרים שקושרים את המשפחה יחד. כל אחד מבני המשפחה מנווט את האבל באופן הייחודי שלו, שעלול להוביל לקונפליקטים כאשר מנגנוני ההתמודדות האישיים מתנגשים.

מבחינה רגשית גם חברים קרובים עשויים לחוות את האבל, אבל היכולת שלהם להציע נחמה ותמיכה עשויה להיות שונה. חלק מהחברים יצליחו לתת תמיכה רגשית בלתי מעורערת, בעוד שאחרים עשויים להתמודד עם אי ודאות, ולא יהיו בטוחים כיצד להושיט עזרה.

  • פטירתו של אדם אהוב עלולה לשבש את התפקידים והאחריות שהיו לפני כן. אם המנוח שיחק תפקיד מרכזי, בני משפחה אחרים עלולים למצוא את עצמם נדחקים לתפקידים אלה, לעיתים מלווים במתח ובחרדה מוגברים. 

לאבלים לעיתים אין כוח לאינטראקציות חברתיות. חברים, שמזהים את השינוי הזה, אולי יצטרכו לכייל מחדש את הציפיות שלהם, להעניק מקום או להציע תמיכה נוספת. יש כאלו שיתרחקו כי לא יוכלו להכיל את המצב, אם מדובר בחולה סופני, או אם החבר שלהם מתמודד לאורך זמן עם הורה הסובל מדמנציה.

  • צורת ההתמודדות בתוך המשפחה שונה מאחד לשני; בעוד שחלק מבני המשפחה עשויים לחפש נחמה בדיבור גלוי על רגשותיהם ועל הנפטר, אחרים עשויים לגלות שביטוי רגשות הוא משימה מרתיעה. פערים אלו בסגנונות התקשורת עלולים להוביל לאי הבנות ולקונפליקטים בתוך התא המשפחתי.

גם חברויות עלולות להיתקל במכשולים תקשורתיים. חברים עשויים להתמודד עם מציאת המילים הנכונות לספק נחמה, ומדי פעם מובילים לחילופי דברים מביכים או מתוחים.

  • לאובדן עשויות להיות השפעות ארוכות טווח שמשאירות חותם מתמשך. אובדן של אדם אהוב יכול להדהד במשך שנים רבות. חלק מהמשפחות יוצאות מכור ההיתוך של האבל אפילו חזקות ועמידות יותר, עם קשרים מחוזקים במצוקה משותפת. לעומת זאת, אחרים עשויים לחוות מתח מתמשך ואף ניכור לאחר מכן.

למוות של אדם קרוב יכולה להיות השפעה ארוכת טווח גם על חברות. חלק מהחברים נשארים איתנים ומציעים תמיכה וליווי מתמשכים. עם זאת, אחרים עשויים להתרחק בהדרגה ולא לחזור למעגל החברות גם בהמשך.

כדי להתמודד עם ההשפעות השונות כדאי לשמור על תקשורת פתוחה וכנה עם בני המשפחה והחברים, לתרגל חמלה ואמפתיה אחד כלפי השני, ולנסות להבין שמסע האבל הוא ייחודי לכל אדם. חשוב להכיר בכך שאבל יכול להיות תהליך ארוך ומורכב, ולהיות סבלניים וקשובים זה לזה. חשוב להימנע משיפוטיות, ואם יש צורך, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע ולקבל תמיכה, גם אם אתם האבלים וגם אם אתם תומכים בבן משפחה או חבר אבל.

 

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״