טיפול בהוספיס בחולה דמנציה

צרכי הטיפול המורכבים של חולי דמנציה

טיפול באנשים עם דמנציה הוא מאמץ רב תחומי הדורש הבנה עמוקה של הצרכים והאתגרים הייחודיים שלהם. ככל שהאוכלוסייה העולמית מזדקנת, הצורך בטיפול איכותי בחולי דמנציה הולך וגדל. ישנם מספר מרכיבים חיוניים של מתן טיפול מקיף לחולי דמנציה. זה יכול להיות טיפול סיעודי מורכב בבית, בבית אבות, במתקן סיעודי או במסגרת שירותי הוספיס ביתי לחולי דמנציה, הניתנים בנוחות ביתו של המטופל.

הבנת סוג הטיפול בדמנציה

דמנציה היא מחלה עם ספקטרום רחב של ליקויים קוגניטיביים. "דמנציה" הוא מעין כינוי גג למגוון של ליקויים קוגניטיביים המשפיעים על זיכרון, חשיבה, תקשורת ותפקוד יומיומי. מחלת אלצהיימר, דמנציה וסקולרית ודמנציה של גופי לואי הן בין הצורות הנפוצות ביותר.

ההשפעה של דמנציה על חיי היומיום היא משמעותית בגלל שהיא עלולה לפגוע ביכולתו של אדם לבצע משימות יומיומיות וביכולתו לעסוק באינטראקציות חברתיות או אחרות.

ישנם חולי דמנציה הזקוקים לסיוע בפעילויות יומיומיות כמו רחצה, הלבשה, טיפוח והכנת ארוחה. שלא לדבר על תנועה והתניידות ושמירה על שגרת נטילת תרופות.

לדמנציה השלכות חמורות על מצבו הנפשי של המטופל והוא עלול להפגין הפרעות התנהגותיות, מצב נפשי מעורער, אילוזיות, הפרעות שינה, דיכאון ועוד. כל אלו מגבירים את הצורך של ליווי ותמיכה בו בכל אספקט של החיים.

הבעייתיות בטיפול בחולי דמנציה מצריכה לעיתים לאשפז אותם במתקן מתאים שם יקבלו טיפול יעודי מורכב מהצוות המקצועי. משפחות שמוכנות לקחת על עצמן את הטיפול ולהשאיר את המטופל בבית אך זקוקות לסיוע ותמיכה מקצועית, יכולות לקבל שירותי הוספיס ביתי לחולי דמנציה.

היתרונות של טיפול ביתי

  • טיפול בבית מספק סביבה מוכרת ונוחה, שיכולה להפחית חרדה, בלבול והפרעות התנהגותיות הנובעות לרוב עקב מגע עם דברים חדשים ולא מוכרים. 
  • בסביבה ביתית, המטפלים יכולים לספק תשומת לב אחד על אחד ולהתאים תוכניות טיפול לצרכים הספציפיים של הפרט. גישה אינדיבידואלית זו היא לרוב מאתגרת יותר להשגה במסגרות מוסדיות.
  • חולי דמנציה משגשגים בשגרה ובמסגרות מוכרות. טיפול ביתי מאפשר למטפלים ליצור שגרה עקבית בלי הפרעות שיכולה לשפר את איכות החיים הכללית שלו.
  • טיפול ביתי מאפשר לבני המשפחה להיות מעורבים באופן פעיל בטיפול, תוך טיפוח רשת תמיכה חזקה שיוצרת קשר רגשי מחודש בין המטופל למשפחתו.
  • נסיעה למתקן או בית חולים לפגישות טיפול עלולה להיות מלחיצה עבור חולי דמנציה, ועלולה להחמיר את הסימפטומים שלהם. בטיפול ביתי נחסך מהמטופל מתח של תחבורה וסביבה לא מוכרת.
  • הימצאות בסביבה מוכרת מעצימה חולי דמנציה לעסוק בפעילויות ומשימות מוכרות, מקדמת תחושת עצמאות ומגבירה את ההערכה העצמית שלהם. בבית אפשר לכבד את האוטונומיה של המטופל לתת לו לקבל בחירות והחלטות לגבי חיי היומיום שלו בהקשר ליכולותיו.
  • טיפול ביתי מאפשר למטפלים להתמקד על ידי יצירת רגעים ואינטראקציות משמעותיות המותאמות להעדפות המטופל, אשר מובילות לאיכות חיים כללית טובה יותר.
  • הכנת ארוחות בבית מאפשרת למטפלים להתאים את הצרכים התזונתיים של המטופל, העדפותיו וכל קשיי הבליעה שייתכנו.
  • זיהומים הקשורים לטיפול רפואי הם חשש לגיטימי במסגרות מוסדיות. בטיפול ביתי, החולה נחשף לפחות אנשים ונמצא בסיכון נמוך יותר של הדבקה בזיהומים.
  • טיפול ביתי יכול להיות חסכוני יותר מאשר אפשרויות טיפול מוסדי.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״