למצוא את הדרך להירגע במצבי לחץ קיצוניים

במהלך החיים אנחנו חווים מצבי לחץ שונים. כל אדם חווה אותם בצורה שונה בהתאם לאופי שלו ולנסיבות חייו ולכן ההערכה של הדרך שבה מתמודד כל אחד עם אתגרי החיים היא אינדיבידואלית לחלוטין. מצב של לחץ (או בשמו הלועזי "סטרס") יכול להיווצר באופן פתאומי ולחלוף מהר, למשל במקרה שבו אדם נקלע לתאונת דרכים ונחלץ ממנה בשלום או להתפתח כמצב מתמשך, כמו במקרה של התמודדות עם מחלה סופנית או טראומה קשה.

כשאדם מתמודד עם מחלה קשה, הלחץ הכבד הוא מובן מאליו. הטיפולים הרפואיים, הניתוחים וכאבי הגוף ולצדם הדאגה והחרדה הגדולה לחיים עצמם הם קשים מנשוא. חולים במחלות חשוכות מרפא נוטים לפתח באופן טבעי תסמיני דיכאון וחרדה ולהתמודד עם תחושות של עצב, כעס ופחד. הדרך להתמודד במצב כזה היא ארוכה ולא פשוטה. החולים חווים קשת שלמה של רגשות ונעים בין תקווה לייאוש בחלק מהימים. כדי להקל על הנטל הכבד, גם במצבים הכי קשים, צריך לנסות ולמצוא את הדרך להפחית את מפלס החרדה ולמצוא נקודות קטנות של אור.

מציאת פתרונות יצירתיים למצבי לחץ קשים היא לא פשוטה. החולה עובר תהליך פנימי עמוק שמביא להצפה של מחשבות ורגשות פנימיים ולא תמיד יכול למצוא את הדרך לשמור על איזון. תמיכה מקיפה יכולה לסייע במצבים כאלו באמצעות שילוב של כמה גורמים:

ייעוץ פסיכולוגי – שיחות עם מטפל יכולות להקל ולתת תמיכה והכוונה. ניתן להיעזר בשירותיו של פסיכולוג, פסיכיאטר, עובד סוציאלי או מטפל רגשי. הסוד הוא בכישורים המקצועיים של המטפל ובחיבור האישי שנוצר עם המטופל. יועץ חיצוני שאינו שייך למעגל הקרוב של בני המשפחה והחברים יכול להציע עוגן מסוג אחר ולתת כלים חדשים להתמודדות עם הסיטואציה הקשה.

מדיטציה ודמיון מודרך – רגיעה נפשית ומחשבות חיוביות יכולות להשפיע לטובה על איכות החיים של החולה. המחשבה יכולה להעניק פתח של תקווה וראייה חיובית של מה שיש, למצוא את הטוב בקיים ואת הדרך לחיות את החיים ולאהוב אותם גם בנסיבות קשות.

טיפול במגע – עיסוי רפואי, פיוזתרפיה וטיפול במגע מביאים להרפייה של השרירים ולרגיעה פיזית שמשפיעה באופן ישיר על מצב הרוח. מטפל טוב יכול לעזור לחולה להפיג מתחים, לשחרר את הגוף ולמצוא שלווה רוחנית.

תמיכה רגשית של בני המשפחה והחברים הקרובים – בילוי של זמן איכות משותף עם בני הזוג, הילדים והנכדים הוא אחד העוגנים החשובים ביותר שעוזרים לחולים למצוא נקודות של איזון. שמירה על קשר קרוב, שיתוף בחוויות היום יום ומתן תמיכה רגשית משפרים את איכות החיים של החולה ועוזרים גם לבני המשפחה שלו להתמודד ביחד איתו.

טיפול פליאטיבי מנסה לשפר את איכות החיים של חולים במחלות קשות, שפונים לדרך של קבלה והשלמה ומפסיקים את המלחמה המתישה של הטיפולים הרפואיים מאריכי החיים. הוספיס גליל עליון מעניק את הטיפול בבית החולה, בסביבה המוכרת לו ועם צוות רפואי מנוסה ומיומן.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״