ייצור רוגע ואווירה ביתית: התמודדות עם הסבל בסביבה ביתית

יצירת מרחב שליו ומנחם בהוספיס היא בעלת חשיבות עליונה; סביבה שלווה יכולה לתרום באופן משמעותי לרווחת המטופלים, ולעזור להקל על התמודדות עם הסבל הפיזי והרגשי תוך טיפוח תחושת ביטחון ונוחות. ישנם מספר דרכים, כלים וטיפים שונים שניתן להשתמש בהם כדי לטפח סביבת הוספיס מרגיעה ושקטה; אלה יכולים לסייע בניהול המצוקה של המטופל, בשיפור הרווחה הרגשית, ובמתן אווירה המתאימה לשקט ולנוחות.

ניהול סבל פיזי:

  • ניהול כאב: הצוות הרפואי והסיעודי אחראי על ניהול הכאב של המטופלים. הם דואגים לעקוב אחר רמות הכאב שלהם ולנהל את לוחות הזמנים של התרופות.
  • טכניקות הרפיה ונשימה: ניתן לשלב טכניקות הרפיה ונשימה בשגרת היומיום, ואפילו לעודד את המטופלים להשתמש באפליקציות מדיטציה או מיינדפולנס, המציעות תרגילי הרפיה מודרכים. טכניקות אלו יכולות לסייע בניהול כאב, להפחית חרדה ולקדם תחושת רוגע.
  • ארומתרפיה: חלק מהמטופלים יכולים להנות משמנים אתריים הידועים בתכונותיהם המרגיעות ומשככות הכאב, כמו לדוגמה לבנדר, קמומיל, מנטה  ועוד. ניתן להשתמש בהם באופן מקומי כדי לספק אפקטים מרגיעים. חשוב לוודא שהמטופלים אינם רגישים לריחות ספציפיים, ולהתייעץ עם הצוות הרפואי שלהם לפני יישום ארומתרפיה.

שיפור הרווחה הרגשית:

  • הקשבה למוזיקה: מוזיקה מומלצת מאחר והיא עוזרת בייצור רוגע בסביבה ביתית, גם – ובעיקר – כאשר המטופל מקבל שירותי הוספיס. המוזיקה נותנת תחושה של שגרה ונורמליות במצב לא אפשרי. אפשר להציע מגוון אפשרויות מוזיקה מרגיעות, שמתאימות להעדפות שונות. מנגינות אינסטרומנטליות רכות, צלילי טבע או פלייליסטים מותאמים אישית, יכולים לעורר רגשות חיוביים, להפחית מתח וליצור אווירה שלווה.
  • זיכרונות וסיפורי חיים: אפשר להציע למטופלים להיות מעורבים בפעילויות של זיכרונות, כגון יצירת ספרי זיכרון או שיתוף סיפורים, לעודדשיחות על חוויות חיים משמעותיות, מערכות יחסים והישגים משמעותיים. פעילויות אלו הן למען נוחות המטופל, והן יכולות לטפח תחושת מטרה, לקדם קשרים רגשיים, ולספק נחמה במהלך מסע סוף החיים.

יצירת תחושת ביטחון ונוחות:

  • מרחבים מותאמים אישית: בסביבת הוספיס מומלץ ליצור מרחבים מותאמים אישית, המשקפים את ההעדפות והאינטרסים של כל מטופל. מומלץ לאפשר למטופלים להביא חפצים אישיים, כגון תמונות, מזכרות או חפצים מוכרים, כדי לסייע ביצירת תחושת היכרות וביטחון בסביבתם. שירותי הוספיס בית מאפשרים לו מראש להמשיך את חייו במרחב מותאם אישית.
  • תאורה רכה: מומלץ להשתמש בתאורה רכה, כגון מנורות בגוונים חמים או דימרים, כדי ליצור אווירה נעימה ומרגיעה. 
  • צלילי טבע: במידה והמטופל אינו קרוב לטבע, אפשר לשלב קולות מהטבע לפי מה שמתאים לאורח החיים שלו. למשל גשם עדין או גלי אוקיינוס ​​מרגיעים, באמצעות מכונות קול או אפליקציות לסמארטפון, כדי לקדם הרפיה ולהסוות רעשים מפריעים.
  • טבע ומרחבי חוץ: במידת האפשר, מומלץ לספק גישה לאזורים חיצוניים או ליצור חללים פנימיים המשלבים אלמנטים של טבע, כגון עציצים או גינות קטנות. לטבע יש השפעה מרגיעה והוא יכול להציע הפוגה, לקדם תחושת שלווה וחיבור לעולם הטבע.

בסביבת הוספיס חשוב לדאוג ליצירת סביבה מרגיעה ושקטה כי היא משפיעה על הטיפול בסבל הפיזי והרגשי של המטופלים, ומשפרת את איכות החיים שלהם. על ידי שילוב כמה מהדברים שהוזכרו ניתן לטפח סביבה שלווה ומנחמת למטופלים ולבני משפחותיהם.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״