מהם 5 השלבים של טיפול פליאטיבי?

המטרה של טיפול פליאטיבי היא לשפר את איכות החיים של הסובלים ממחלות קשות וסופניות. טיפול פליאטיבי הוא טיפול הוליסטי, והצוות המקצועי הוא רב תחומי, כדי שיוכלו לתת מענה לצרכים הפיזיים, הנפשיים, הרגשיים והרוחניים של המטופל ובני משפחתו כאחד. טיפול פליאטיבי יכול להינתן בכל שלב של המחלה וגם כטיפול בסוף החיים.

ישנם מספר שלבים של טיפול פליאטיבי

  1. השלב הראשון לפני שמתחילים במתן טיפול פליאטיבי הוא הערכת הצרכים הפיזיים, הרגשיים, הרוחניים והחברתיים של המטופל. הערכה זו מסייעת לזהות את הרמה ואת סוג התמיכה הנדרשים. ישנם כלים טיפוליים שונים המסייעים לצוות המקצועי להבין את מצבו של המטופל ולפתח תוכנית טיפול מקיפה.
  2. לאחר השלמת ההערכה, מגיע השלב של הכנת תוכנית טיפול פרטנית. תוכנית זו לוקחת בחשבון את הסימפטומים של המטופל, אורח החיים, הבריאות הפסיכולוגית, האמונות הרוחניות והנסיבות החברתיות של המטופל. שלב זה צריך לכלול שיתוף פעולה בין המטופל, משפחתו והצוות הרב תחומי. התוכנית הטיפולית יכולה להשתנות בהתאם להתפתחות המחלה ומצבו הספציפי של המטופל.
  3. שלב המעבר לטיפול פליאטיב כולל מספר היבטים חשובים שיש לקחת בחשבון כדי לתמוך בחולה ובמשפחתו:
    • תקשורת פתוחה וכנה בין בני משפחה והצוות המטפל היא קריטית בשלב זה. היא מסייעת להבטיח שכולם מבינים את מצבו ואת הפרוגנוזה של המטופל, ומאפשרת להתאים את הטיפול לצרכיו ולהעדפותיו הספציפיות.
    • תמיכה רגשית בשלב המעבר היא חיונית. לחולים ולבני משפחותיהם צריכה להיות גישה לאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, שיכולים לספק הדרכה ותמיכה, ותחושה שיש מרחב בטוח להביע פחדים, תקוות ודאגות, כולל המלצה על קבוצות תמיכה.
    • קיום דיונים והחלטות לגבי ההמשך, הכוללים החלטה משותפת על טיפולים רפואיים, העדפות של אמצעים להארכת חיים, והבטחת תקינות העניינים המשפטיים והפיננסיים. קיום שיחות אלו מפחית את העומס על המטופל ובני משפחתו ומקדם התאמה ומוכנות.
  4. במידה והמצב הרפואי של המטופל מתדרדר, הטיפול הפליאטיבי עובר לשלב של טיפול לקראת סוף החיים, ההתמקדות עוברת להבטחת רצונותיו של המטופל, ומתן תמיכה לבני משפחתו. בשלב זה הטיפול יתן עדיפות:
    • לניהול תסמינים מכל סוג, כשהמטרה היא להעניק נוחות ולשמור על איכות חייו של המטופל.
    • לתמיכה רגשית מתמשכת שהיא חיונית הן למטופל והן לבני משפחתו בתקופה מאתגרת זו. חמלה ואמפתיה ממלאות תפקיד חיוני בשלב זה.
    • לעזרה בהשגת ליווי רוחני. אם המטופל מביע רצון לתמיכה רוחנית עבורו וגם עבור בני משפחתו עם מלווה רוחני או דמות דתית הצוות ידאג לזה.
    • לסיוע מעשי עם הניירת הדרושה, ומתן מידע על משאבים מקומיים שיכולים לסייע בכל צרכים פיננסיים או לוגיסטיים שיתעוררו.
  5. השלב החמישי בטיפול הפליאטיבי הוא  יעוץ ועזרה בהתמודדות עם השכול. שלב חשוב שאמנם המטופל אינו כבר חלק ממנו אך הוא נועד מנת להשלים את מעגל התמיכה כדי לסייע לבני המשפחה לעבד את האבל ולהתמודד עם האובדן. הוא מספק סביבה תומכת לריפוי והסתגלות.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״