מה ההבדל בין טיפול בהוספיס לטיפול פליאטיבי?

טיפול בהוספיס וטיפול פליאטיבי הן שתי צורות של טיפול רפואי המתמקדות במתן נוחות ותמיכה למטופלים שהם חולים כרוניים. 

מהו טיפול פליאטיבי?

זהו טיפול שנועד להקל על הכאב ולעזור בבעיות אחרות במקרים של מחלות כרוניות קשות, אך כאלו שאינן נחשבות לסכנת חיים לעת עתה.

טיפול פליאטיבי עוזר לאנשים לחיות עם הסימפטומים של מחלות כמו סרטן, אי ספיקת כליות ועוד.

רפואה פליאטיבית אינה מחליפה טיפולים אחרים. זוהי תוספת שאמורה לעזור להתמודד עם בעיות, תסמינים וכד', הנובעים מהמחלה.

אם מחלה מקשה על עבודה, יוצרת קושי להתנייד או גורמת לדיכאון, חרדות וכד', טיפול פליאטיבי אמור לתת לכך מענה. 

מהו טיפול בהוספיס?

זהו טיפול המיועד לאנשים שלא צפוים להחלים. מדובר בהקלה על הכאב ובסיוע למשפחות להתכונן לסוף החיים. טיפול פליאטיבי הוא חלק מהשירותים הניתנים במסגרת הוספיס.

בעוד שטיפול פליאטיבי וטיפול בהוספיס חולקים קווי דמיון, ישנם כמה הבדלים מרכזיים בין השניים:

  • מטרה: טיפול פליאטיבי נועד לשפר את איכות החיים של חולים המתמודדים עם מחלות כרוניות או מחלות קשות, ללא קשר לפרוגנוזה שלהם. הוא יכול להינתן בכל שלב של המחלה, והוא יכול לפעול במקביל לטיפולים מרפאים אחרים. טיפול בהוספיס, לעומת זאת, מיועד לאנשים עם מחלה סופנית שיש להם תוחלת חיים מוערכת של שישה חודשים או פחות. המטרה העיקרית של טיפול בהוספיס היא לספק נוחות ותמיכה למטופלים בשלבי חייהם האחרונים.
  • מסגרת: טיפול פליאטיבי יכול להינתן במסגרות שונות, כגון בתי חולים, מרפאות, בתי אבות  או בבית, הכל בהתאם לצרכי המטופל. טיפול הוספיס ניתן בדרך כלל בהוספיס או כשירותי הוספיס בבית. כאן מדובר בצוות רב תחומי של אנשי מקצוע בתחום הבריאות, הכולל רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים וגם מלווים רוחניים, המעניקים טיפול הוליסטי ותמיכה הן למטופל והן למשפחתו
  • מיקוד הטיפול: טיפול פליאטיבי משתלב יחד עם טיפולים רפואיים הניתנים למטופל במסגרת מענה לצרכים פיזיים מגוונים, רגשיים ופסיכו-סוציאליים לפי מידת הצורך. מטרתו לשפר את הרווחה הכללית של המטופל. טיפול פליאטיבי גם תומך במטופלים בקבלת החלטות מושכלות לגבי אפשרויות הטיפול ומטרות הטיפול שלהם. טיפול בהוספיס מתרכז בעיקר בניהול סימפטומים, מה שעשוי להיות כרוך בהפסקת טיפולים מרפאים שכבר אינם יעילים או שאינם רצויים על ידי המטופל, ובמקום זאת להתמקד בשמירה על חוויה נוחה, נעימה, שקטה ומכובדת של סוף החיים. 
  • עיתוי: ניתן להתחיל טיפול פליאטיבי בכל שלב של מחלה קשה. טיפול בהוספיס או שירותי הוספיס ניתנים בדרך כלל כאשר תוחלת החיים של המטופל היא קצרה, כאשר הטיפולים המרפאים אינם יעילים יותר, ולא ניתן לרפא את המטופל אלא רק להקל עליו את ימיו האחרונים. 

למרות נקודות השוני בין הגישות, שתיהן נותנות עדיפות לטיפול הוליסטי, ולמתן מענה לצרכים הייחודיים של מטופלים ובני משפחותיהם. 

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״