מה לעשות כאשר היקרים שלנו מתנגדים לקבל טיפול

התמודדות המשפחה עם מחלה סופנית יכולה להיות מאתגרת מאוד, במיוחד כאשר יקירכם מתנגד לטיפול. אם הוא מתנגד לטיפול שהוא צריך, זה עלול ליצור שילוב מלחיץ של בעיות לוגיסטיות ובעיות רגשיות; לראות דמות אהובה דוחה אותנו ממנה יכול להיות מתסכל ומפחיד.

יש כמה סיבות נפוצות להתנגדות לקבלת טיפול אצל קשישים:

  • אלצהיימר ודמנציה – חולי אלצהיימר ודמנציה מתמודדים עם אובדן זיכרון לטווח קצר, אשר מוביל לעיתים קרובות לתחושות של פחד ופגיעות. אובדן זיכרון מקשה לתת אמון באחרים, שלא לדבר על לזכור מדוע הם נזקקים לסיוע מלכתחילה
  • גאווה – קשישים רבים מרגישים שקבלת טיפול, פירושה ויתור על גאווה עצמית או הכבוד שלהם. זה שכיח במיוחד אצל מי שמקבלים טיפול מילדיהם הבוגרים, מכיוון שזה יכול להרגיש כמו היפוך תפקידים.
  • פחד מלהיות נטל – קשישים נוטים לחשוש שצורכי הטיפול שלהם מהווים נטל גדול מדי עבור הסובבים אותם. יקירכם עשוי להתנגד לטיפול מתוך מחשבה שהוא פועל לטובתכם. 
  • פער בין יכולת פיזית ליכולת קוגניטיביתהתמודדות עם מחלה סופנית מתבטאת לעיתים בתסכול מכיוון שהגוף כבר לא יכול לעמוד בקצב של מה שהמוח שלהם רוצה
  • אובדן של בן זוג או אדם אהוב – אובדן כזה עלול לתת לקשישים תחושת חוסר תקווה, דיכאון, וחוסר מוטיבציה בצורה קיצונית.

אז מה לעשות כאשר היקרים שלנו מתנגדים לטיפול?

  • קודם כל להקשיב – הקשיבו יותר ועשו פחות. ברגע שנותנים לאנשים תחושה שמקשיבים להם, ההגנות שלהם יורדות והם פתוחים יותר לשיחה. שאלו אותם על ההעדפות שלהם באשר לטיפול; זה יעזור להם להרגיש שקולם נשמע. 
  • היו פרקטיים – חשוב לשקול היטב אילו טיפולים אתם ומשפחתכם יכולים לספק באופן ריאלי עבור יקירכם. קחו בחשבון מגבלות כלכליות, לוגיסטיות, מקצועיות ורפואית. בסופו של דבר תצטרכו להגיע לראיה מציאותית של מה שניתן להשיג .
  • הציעו תקופת ניסיון – אם נושא הטיפול גורם ללחץ מיותר, ויקירכם מרגיש קושי לקבל החלטה סופית, כל שינוי בהלך הרוח יכול להגיע רחוק. הסבירו להם שהטיפול שהם מקבלים אינו משהו שהם חייבים להחליט מיד. הציעו להם תקופת ניסיון כדי שתהיה להם הזדמנות "לבדוק את השטח". זה עשוי לתת להם הזדמנות לראות את היתרונות של סיוע ולהפיג כל חשש שיש להם לגבי איך זה יעבוד.

בסופו של דבר, גם אם מדובר על קושי בהתמודדות המשפחה עם מחלה סופנית, אם מישהו באמת לא רוצה עזרה, לא יעזור להכריח אותו. לעתים צריך לקחת מישהו לבית החולים או למסגרת הוספיס בניגוד לרצונו, למשל אם יקירכם מהווה סכנה מיידית לעצמו או למישהו אחר.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״