תמיכה רוחנית ורגשית במחלקת ההוספיס: מפגשים ותחושת שייכות

בתחום הטיפול בהוספיס, הכרחי להכיר בכך שרווחתו של המטופל חורגת מעבר לצרכיו הפיזיים. מתן טיפול הוליסטי כרוך בהתייחסות גם להיבטים הרגשיים והרוחניים שלו. הטיפול בהוספיס שואף לשפר את איכות החיים של חולים המתמודדים עם מחלה סופנית, ושילוב תמיכה רוחנית ורגשית ממלא תפקיד מכריע בהשגת מטרה זו. 

בהקשר לכך חשוב לזכור את תפקידם החשוב של המלווים הרוחניים והמתנדבים שבאים לתמוך בחולים הנוטים למות.

ליווי רוחני עוזר להנחות את הנשמה:

בלב המסגרת של תמיכה רוחנית בהוספיס עומדים מלווים רוחניים המספקים הדרכה, נחמה והבנה למטופלים. מלווים אלו, חלקם אנשי דת וחלקם מתנדבים מאומנים, מציעים אוזן קשבת ומשאבים רוחניים לחולים ולמשפחותיהם. הם עוזרים לאנשים לנווט בין המורכבות של אמונותיהם, למצוא נחמה ברוחניות שלהם ולחקור שאלות או דאגות שעשויות להיות להם לגבי החיים, המוות והעולם הבא. בני לוויה רוחניים מטפחים סביבה של חוסר שיפוטיות, אמפתיה ותמיכה, ומציעים תחושה של שלווה וחיבור בתקופה מאתגרת מבחינה רגשית.

מתנדבים נותנים את מתנת הנוכחות:

המתנדבים שמגיעים להוספיס ממלאים תפקיד שלא יסולא בפז במתן תמיכה רגשית למטופלים. הם מציעים חברות, משתתפים בשיחה ומספקים נוכחות מנחמת. מתנדבים עשויים להשתתף בפעילויות כגון קריאה למטופלים, האזנה לסיפורי חייהם, או עיסוק בתחביבים ותחומי עניין שמביאים שמחה ונוסטלגיה. המסירות שלהם עוזרת להקל על תחושות בדידות, פחד ובידוד, מקדמת רווחה רגשית ותחושת שייכות.

דברים שיכולים לעזור בעמידה מול הבעיות הרגשיות המורכבות איתן הם מתמודדים:

  • לשילוב פעילויות המתמקדות ברווחה רגשית יכולה להיות השפעה עמוקה על המטופלים בטיפול בהוספיס. טיפול באמנות, תרפיה במוזיקה, טיפול בזיכרונות ומדיטציה מודרכת הם דוגמאות להתערבויות הנותנות מענה לצרכים רגשיים. פעילויות אלו יוצרות הזדמנויות לביטוי עצמי, התבוננות פנימית ועיבוד רגשות. מאמצים אמנותיים, כמו ציור, כתיבה או נגינה בכלי נגינה, יכולים לשמש ערוצים רבי עוצמה לשחרור רגשי ולחיבור. באמצעות פעילויות אלו המטופלים יכולים לחקור את רגשותיהם, למצוא משמעות ולהשאיר מורשת מתמשכת באמצעות הביטויים היצירתיים שלהם.
  • יצירת קהילה תומכת שאיתה ניתן יהיה ליצור מסגרת של מפגשים רוחניים ואחרים קבועים, דיונים קבוצתיים ומטפחים תחושת שייכות בקרב מטופלים בהוספיס. להיות חלק מקהילה תומכת יכול לעזור להקל על העומס הרגשי של התמודדות עם תמותה. למטופלים יש הזדמנות להתחבר לאחרים שמקשיבים ומנסים להבין את המסע שלהם, מה שיכול לספק מרחב בטוח לדיאלוג פתוח, אמפתיה ושיתוף חוכמה. קשרים אלו יוצרים רשת של תמיכה שמציעה נוחות, אימות והבטחה שהם לא לבד בדרכם.

בקצרה ניתן לסכם שבתחום הטיפול בהוספיס, ההכרה בחשיבותה של תמיכה רוחנית ורגשית היא בעלת חשיבות עליונה לרווחה, הן של המטופל והן של בני משפחתו. נוכחותם של מלווים רוחניים, מתנדבים, פעילויות בדגש רגשי וקהילה תומכת יוצרת סביבה המטפחת את הנשמה, מקדמת ריפוי רגשי ומביאה נחמה למטופלים המתמודדים עם אתגרי סוף החיים.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״