הוספיס – מהי למעשה משמעות המילה?

בארמית, משמעות המילה "הוספיס" היא "אושפיז". כמו בסוכות בו אנו מארחים את האושפיזין, כך גם בהוספיס, אשר משמעותו היא "מלון". למעשה, הנמצאים בהוספיס הם אושפיזין, וכמו בסוכה, עלינו לארח אותם בדרך הטובה ביותר.

ההוספיס אינו רק מקום, אלא גם מרמז על תפיסה טיפולית אשר באה להקל על החולים בימיהם האחרונים – תפיסה שאינה חדשה, והחלה עוד במאה ה-17. היסטוריונים מעריכים שההוספיס הראשון נוסד עוד במאה ה-11 עם תחילת מסעות הצלב, אך הוא היה נראה אחרת. שש מאות שנה לאחר מכן השתנתה השיטה, ועוד יותר ממאתיים שנה חלפו מאז, עד שהגברת סיסלי סנדרס פיתחה את ההוספיס למה שאנו מכירים היום.

כיום, ההוספיס הוא חלק מסל הבריאות, וישנם שירותי הוספיס בית – שירותי הוספיס מחוץ לבתי החולים, כמו הוספיס גליל עליון, אחד המקומות המתמכים בטיפול פליאטיבי בישראל, בו מטפלים באושפיזין באמצעות טיפול פליאטיבי – כזה המחבק ועוטף את האושפיזין מכלל הכיוונים ועונה על כל הצרכים: הרוחניים, החברתיים הרגשיים והפיזיים.

בימי הביניים ההוספיס התקשר דווקא עם מוסדות דתיים, ולכן סבל מירידה קשה בתקופת החילון הגדולה. כיום, כאשר הקשר בין שיטת הטיפול, ההוספיס והדת התרופף, אפשר לראות כיצד עולה מחדש קרנו של ההוספיס, ושל הטיפול הפליאטיבי. ההוספיס אינו יכול לרפא חיים, אך הוא יכול בהחלט להקל ולהפוך את דרכינו האחרונה, ואת דרכם של היקרים והיקרות לנו, לקלה יותר.

 

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״