טיפול באמצעות דמיון מודרך להקלה על תסמיני חרדה

טיפול באמצעות דמיון מודרך משמש ככלי לטיפול במצבי לחץ וחרדה. חולים נקלעים למצוקה נפשית קשה בתהליך ההתמודדות עם המחלה, מצוקה שנעה ונדה כל הזמן וכזו שבאה לידי ביטוי אצל כל חולה באופן שונה. ההופעה שלה משתנה בהתאם לאופי של האדם – האופן שבו הוא רגיל להתמודד עם סיטואציות טראומטיות ובהתאם לנסיבות חייו. בנוסף, חולים שמוקפים בבני משפחה וחברים נוטים לשמור יותר על תחושות של אופטימיות, וחולים ללא סביבה תומכת שחווים יותר בדידות, נוטים לשקוע בדיכאון עמוק יותר. ניתן לקבל טיפול באמצעות דמיון מודרך באופן אישי או כחלק מקבוצה. מטרת התרגול היא להביא את האדם למצב תודעתי שבו מסרים חיוביים יתעוררו בתוך תת המודע וישפיעו על התובנות שלו לגבי עצמו ולגבי עולם החוויות האישי שלו.

התרגול מתחיל בהתמקדות בנשימה. הנשימה והנשיפה, משפיעות על כל המערכות הפיזיולוגיות בגוף ועל המצב הנפשי שלנו. לחץ יומיומי ובמיוחד לחץ במצבי מצוקה, גורם לנשימה להיות שטחית, דבר שמעצים את תחושת המצוקה. במצב כזה, פחות חמצן מגיע למערכות הגוף ותהליך ניקוי הרעלים הופך להיות פחות יעיל. בשלב הראשון בטיפול, יש לשבת בתנוחה יוגית (עם רגלים משוכלות) על משטח ישר, להשתרש למטה ולייצב את הגב. לאחר מכן עוצמים את העיניים, מניחים את שתי הידיים ברוגע לצידי הגוף ומתחילים לנשום ולשאוף בצורה מודעת ועמוקה במשך דקות ארוכות. הגוף מתחיל להיכנס למצב של הרפיה ושקט תודעתי. צריך לנסות ולנתק את רצף המחשבות המתרוצצות בתוך הראש ולהגיע למצב של אי-מחשבה.

השלב הבא מתמקד בהדמיה שיכולה לשלב את כל החושים: ראייה, שמיעה, ריח, טעם או מישוש. החושים אוצרים בתוכם זכרונות והיכולת להתחבר אל חוש מסוים שונה מאדם לאדם. הפעלה של אחד החושים באמצעות דמיון מודרך הופכת את הזיכרון האצור בו למוחשי, ובסיוע המנחה, ניתן לנתב אותו למען חיזוק רגשות מסוימים שיתורגמו בהמשך לתגובה או לפעולה מסוימת. התמקדות במחשבה מסוימת יכולה להשפיע בצורה מאוד דומיננטית על האופן שבו אנחנו תופסים את המציאות. חיזוק של מחשבות חיוביות, משפיע על תת המודע ועל האופן שבו אנחנו נוטים לפרש סיטואציות שונות.

דמיון מודרך משמש ככלי טיפולי כחלק מטיפול פליאטיבי. הוספיס גליל עליון מעניק את הטיפול בבית החולה, בסביבה המוכרת לו, באופן אישי וביחד עם צוות רחב של מתנדבים.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״