שילוב שיטות אלטרנטיביות בעת טיפול פליאטיבי – איך לגעת נכון

בשנים האחרונות החל הממסד הרפואי להכיר בחשיבות הטיפולים המשלימים (כולל גם טיפול פליאטיבי) כחלק מתהליך הטיפול במחלות. הקשר שקיים בין הגוף והנפש היה בעל משמעות גדולה מאוד בתרבויות המזרח ובקרב מטפלים מסורתיים כמו שמאנים ומגרשי שדים. כאשר התפתחה הרפואה המערבית בעידן התעשייתי, שלט בה הלך החשיבה הרציונלי, וכתוצאה מכך הממסד הרפואי קידם בעיקר שיטות טיפול המבוססות על המחקר המדעי האקדמי, על תעשיית התרופות המשגשגת ועל טיפולים המבוססים על פעולות כירורגיות. ההכרה בקשרי הגומלין המתקיימים בין הגוף והנפש חלחלה בחזרה במשך חמישים השנים האחרונות. ילדי שנות השישים פרצו גבולות ומוסכמות, מדינות המערב נפתחו אל מדינות המזרח עקב תהליכי גלובליזציה ותרבות הטיולים הנגישה לאנשים רבים גישות טיפול ופילוסופיה שהיו פחות מוכרות בעבר.

תהליך החזרה אל גישות טיפול הוליסטיות אל מרכז הבמה היה ארוך ומורכב. עד לפני שלושים שנה, רופאים שהציעו לטפל בחולים באמצעות טיפולים משלימים או "עברו צד" – עברו הכשרה והפכו למטפלים בשיטות אלטרנטיביות, נחשבו לכאלו שנשרו מן המערכת הרפואית. עם הזמן הלכה וגדלה המודעות לשיטות טיפול חדשות שהגיעו בעיקר ממדינות המזרח הרחוק, לגבי החשיבות של שמירה על אורח חיים בריא, תזונה מאוזנת, אימונים גופניים יומיומיים, טיפול מניעתי ודרכים יצירתיות חדשות להתמודדות עם מחלות. יש הטוענים שהבסיס להתפתחות של כל מחלה נעוץ בחוסר איזון רגשי וגופני. כיום ידוע שהקפדה על אורח חיים בריא ורגוע אינה תעודת ביטוח ולא יכולה להבטיח לאף אחד אריכות ימים. צריך ללמוד איך לשלב את הכל ביחד – לנסות להוריד מתחים נפשיים באמצעות טיפול פסיכולוגי, טיפול בשיטת מגע או כל טיפול אחר שעובד נכון בשבילכם.

שיטות הטיפול האלטרנטיביות מביאות עמן בשורה חדשה גם לאנשים המטופלים באמצעות טיפול פליאטיבי. המטרה העיקרית של הטיפול היא להקל על כאב פיזי, על לחץ נפשי ולשפר את איכות החיים של מטופלים המתמודדים עם מחלה קשה ואינם מעוניינים להילחם בה באמצעות טיפולים מאריכי חיים. מטופלים רבים מגיעים אל הטיפול הפליאטיבי כשהם תשושים פיזית ונפשית וסובלים ממכאובי גוף עקב ניתוחים כירורגיים וטיפולים תרופתיים רבים. טיפולים משלימים יכולים להקל עליהם בצורה משמעותית ואף להחזיר להם את הרגשת החיוניות ותחושת הערך העצמי. קיים מגוון רחב של טיפולים ומומלץ לבחור את אלו שיכולים להתאים בצורה הטובה ביותר אל החולה, גם בדרך של ניסוי וטעייה. בין שיטות הטיפול המוכרות ביותר ניתן למצוא את הרפלקסולוגיה, עיסוי רקמות, דיקור סיני, שיאצו, הומאופתיה, טיפול במגע, טיפול רגשי, טיפול עם פרחי באך, תרגול מדיטציה, פיזיותרפיה, אוסטיאופתיה ועוד. מציאת הטיפול המתאים יכולה להביא לתוצאות טובות במיוחד, להרגיע כאבי שרירים ומפרקים, להפחית חרדות, ולשפר את הנשימה ואת יכולת התנועה.

צוות המטפלים של הוספיס גליל עליון מעניק טיפול פליאטיבי מקיף לחולים המתמודדים עם מחלה קשה בבתיהם. הטיפול המסור ניתן בהתנדבות של רופאים, אחיות, פסיכולוגים ומטפלים באמצעות רפואה משלימה.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״