איך לעודד חולה סרטן?

ההודעה "יש לך סרטן" תמיד נופלת כרעם ביום בהיר.
לא משנה כמה מדברים על זה בתקשורת, כמה אנשים אנו מכירים שחולים או חלו במחלה, זה תמיד בלתי צפוי. לא משנה אם מדובר בקשיש בן 91 שבישרו לו על סרטן, או בחורה צעירה שגילו לה סרטן שד, לא משנה שיש שיפור מתמיד באחוזי ההחלמה מסרטן – ונכון לעכשיו יש קרוב ל – 200 סוגים שונים של מחלות תחת השם הכללי "סרטן" – זה תמיד נופל בהפתעה.

אנשים מגיבים להודעה על סרטן באופנים שונים.
יש שיחליטו להילחם, יש שימשיכו באורח החיים הרגיל "כאילו כלום", יש שיתייאשו, יש שידחיקו, ויש כאלה שינועו בין תגובה אחת לאחרת. צריך גם לזכור שסרטן הוא סוג של "מחלה משפחתית" במובן שהמחלה משפיעה על כל אורח החיים המשפחתי – בני הזוג, ילדים, הורים, כולם הופכים בעל כורחם לחלק מההתמודדות עם המחלה.

בשנים האחרונות המערכת הרפואית והטיפולית השכילה להפנים שלסרטן יש היבטים נפשיים, משפחתיים, חברתיים, רוחניים – מעבר למחלה עצמה, ויש חשיבות עצומה לטיפול תומך בחולה סרטן.
זה מתחיל בשאלה "איך מודיעים לאדם שיש לו סרטן"?, וממשיך בטיפולים, ואף מאוחר יותר, אם וכאשר המחלה מוגדרת סופנית, ומופיעה האפשרות של הוספיס לחולי סרטן.

זו הסיבה להופעת התמחות ברפואה שנקראת "פסיכו-אונקולוגיה". מדובר במקצוע בינתחומי במפגש של ההיבטים הפיזיים, הפסיכולוגיים, החברתיים וההתנהגותיים של חוויית הסרטן עבור מטופלים ומטפלים כאחד.
אבל איך אדם "מן הישוב" יכול לעזור?

אז איך אפשר לעודד חולה סרטן?

מה חשוב שבני משפחה, חברים, מכרים ידעו כשמתלבטים איך להראות תמיכה לחולה סרטן?

  • הקשיבו – אפשרו לחולה לשפוך את ליבו ללא חשש מביקורת או שיפוטיות. מותר לו לכעוס ולפחד. אל תזדרזו לתת עצות, ואל תרגישו שעליכם מוטלת החובה למצוא פתרון. תנו לו לבטא את עצמו, בלי להפסיק אותו באמצע – גם ככה הוא חלש והדיבור לעיתים מעייף. ואל תשתמשו בביטויים נדושים כמו "צרת רבים…" – כל אחד מרגיש שכרגע זו קורה רק לו.
  • גלו התחשבות – הלל הזקן אמר "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו". זה נכון מאוד במקרה של מחלה כמו סרטן. קחו בחשבון שבכל שלב החולה נמצא בסוג של מתח וחשש. מצב רוחו לא יציב, כמו מצבו הפיזי. לפעמים הוא רק רוצה להרגיש קרבה או כתף לבכות עליה וזהו.
  • שמשו מקור עידוד – הכוונה היא שבמעשיכם תהוו משענת ומקור מעודד. כשמשוחחים עם החולה, התמקדו בו ולא במחלתו, דברו אליו כבן אדם ולא כקורבן. תנו לו את הביטחון שהוא מאוד חשוב לכם ושאתם תהיו שם בשבילו.

מצב "סרטני" יכול להימשך תקופה ארוכה משום שהטיפול ארוך, ההחלמה ארוכה, וההשפעות ארוכות טווח. גם כאשר עוברים להוספיס לחולי סרטן נדרשת עזרה והתחשבות במטופל.

ראו גם: מה זה טיפול פליאטיבי לחולה סרטן?

כל המידע על זכויות חולה סרטן

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״