הוספיס בית לחולי סרטן

ככל שהרפואה מתקדמת ניתן לאבחן בצורה ספציפית את סוגי הסרטן הקיימים. ברחבי העולם מוגדרים כיום כ- 200 סוגי סרטן.

מה הם סוגי הסרטן הקיימים

סרטן מסווג בהתאם לאיבר בו מתחילה גדילת התא הבלתי תקינה. לדוגמה, סרטן שמתחיל בשד נקרא סרטן השד, סרטן הריאות מתחיל בריאה, וסרטן המוח מתחיל במוח.

מיון סרטן  לפי קבוצות של רקמות

ישנם תאים סרטניים שיכולים להתפתח בעור או ברקמות המכסות איברים פנימיים (קרצינומה), ברקמות חיבור (סרקומה), ברקמות יוצרות דם (לוקמיה), במערכת החיסון (לימפומה ומיאלומה נפוצה) ובמוח או חוט השדרה. (מערכת העצבים המרכזית). 

לא כל סוגי הסרטן קטלניים באותה מידה, וסיכויי ההחלמה תלויים במידה רבה בגילוי מוקדם ככל האפשר של התסמינים. 

יחד עם זאת, כאשר הרופאים מגיעים למסקנה כי המחלה נמצאת בשלב שכבר אין כל סיכוי לרפא את החולה, כאשר ברור שנמצאים בשלב סופני וכי לחולה נותרו לכל היותר 6 חודשי חיים, נשאלת השאלה מה אפשר לעשות?

טיפול פליאטיבי תומך בחולי סרטן

כאשר מדברים על טיפול תומך בחולי סרטן, הכוונה בדרך כלל היא לטיפול פליאטיבי שניתן במסגרת של הוספיס בית או במוסד אשפוזי, שזכותו של כל חולה סרטן לקבל, בעיקר כאשר הוא מוגדר כחולה הנוטה למות. חולה מוגדר ככזה, כאשר כבר ברור מעבר לכל ספק שלא נותר לו זמן רב לחיות, וברור שהטיפולים הרפואיים אינם יכולים לשנות את המצב. 

מה שנשאר לעשות זה לאפשר לחולה ולבני משפחתו לעבור את התקופה שנותרה עם כל התמיכה הנדרשת, כדי שאיכות החיים שלו תהיה טובה ככל הניתן, ובעיקר כדי להקל בכל צורה אפשרית על הסבל – לאפשר לחולה לבלות את שארית ימיו בסביבה מוכרת כשהוא מוקף בבני משפחתו. 

מטרתו של הטיפול הפליאטיבי היא למנוע מהחולה בסרטן סופני סבל בכל רובד אפשרי; בין אם זה סבל ברובד הפיזי – כאבים, בחילות, קשיי נשימה ועוד, סבל ברובד הנפשי –  חרדות, דכאון, פחדים ועוד, סבל ברובד החברתי  – כאב לב על ההשפעה שיש למחלה על בני המשפחה של המטופל, ועוד, או סבל רוחני  – ערעור אמונות אצל אנשים דתיים שלא מבינים "למה דווקא הם?" ועוד.

במה בדיוק תורם הטיפול הפליאטיבי הניתן במסגרת אשפוז בית?

  • טיפול מקל על תסמינים כמו: בחילות, קשיי נשימה, חולשה, בעיות של שתן ויציאות וכד';
  • ניהול הכאב – במסגרת הטיפול יש מערך תרופתי המנוהל בקפידה על מנת להקל על הכאבים ולמנוע סבל כמה שניתן;
  • תמיכה פסיכולוגית ורגשית – ואם יש צורך – גם רוחנית. כל אדם שנמצא לפני מוות זקוק לתמיכה על מנת להתמודד עם כל מה שעלול להציף אותו בתקופה משמעותית כל כך;
  • תמיכה מכל סוג בכל מי שמטפל בחולה.


לפרטים נוספים ניתן ליצור איתנו קשר.


מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״