טיפול פליאטיבי – חשיבותו כתהליך מקיף המסייע לחולה ולבני המשפחה

טיפול פליאטיבי ניתן לחולים שנמצאים בשלבים מתקדמים של מחלה סופנית. בנקודת זמן מסוימת, כאשר החולה והצוות הרפואי המטפל מגיעים למסקנה שלא ניתן עוד להיאבק במחלה באמצעות טיפולים קונבנציונליים, ניתן לעבור לשלב של טיפול פליאטיבי. זהו טיפול תומך, שלא נועד להאריך את החיים אלא להקל עליהם, להעניק איכות חיים נוחה יותר ולייצר רוגע וסביבה תומכת ככל האפשר לחולה ולבני משפחתו. ההרפיה מהמאבק המתמשך במחלה היא לא מובנת מאליה ומלווה במשברים נפשיים קשים מאוד. הטיפול ניתן במהלך אשפוז בהוספיס או בבית החולה. התהליך מלווה על ידי אנשי צוות שכוללים רופאים, אחיות, פסיכולוגים, פיזיותרפיסטים ומטפלים ברפואה משלימה שתומכים בחולה במטרה לעזור לו להיפרד בצורה מכובדת מהחיים. הטיפול הפליאטיבי מבוסס על מספר שלבים:

השלמה עם המוות

החשיבה המערבית המודרנית מתייחסת את המוות כאל אסון נוראי ומנסה להיאבק בו בכל דרך אפשרית, גם מבחינה מעשית וגם מבחינה מחשבתית. מבחינה מעשית, עולם הרפואה שם לעצמו כמטרת על למצוא דרך לרפא את כל המחלות ולהצליח ולהאריך חיים בכל מחיר. אנחנו חיים בעולם שמקדש את החיים, באמצעות תזונה נכונה, הקפדה על כושר גופני ומדידה מתמדת של הצלחה אישית בהתאמה לצבירת נכסים כלכליים. המושגים האלו, שמוטמעים בנו בצורה כל כך עמוקה, מגבירים את הקושי העצום שקיים בהתמודדות עם חוויה של מוות. המוות נתפס כאסון אישי וחברתי, שיש להימנע ממנו בכל מחיר וכאשר הוא מתקרב, ההתמודדות איתו מלווה בלחצים נפשיים גדולים מאוד, הן של החולה והן של הסביבה הקרובה שלו.הטיפול הפליאטיבי מנסה לשחרר את החולה מהתפיסה הזו. המוות הוא חלק בלתי נפרד מהחיים והאפשרות לקבל אותו כמו שהוא, משפיעה על עולם הרגשות שלו ומשנה את תהליך ההתמודדות עם המחלה.

הקלה על כאבי הגוף והנפש

התמודדות עם מחלה סופנית מלווה בכאבים פיזיים קשים, אשפוזים חוזרים בבתי חולים, טיפולים פולשניים וניתוחים רבים. הסבל הגופני הוא גדול מאוד ומביא לחולשה, תשישות ומצב נפשי ירוד. מטרת הטיפול הפליאטיבי היא להקל על הסבל הגופני והנפשי מבלי לבצע הליכים פולשניים וטיפולים מאריכי חיים. הדגש הוא על שיפור איכות החיים ומתן תמיכה נפשית על מנת לנסות להקל על ההתמודדות היומיומית עם המכאובים.

טיפוח הנאות החיים הקטנות

חלק מהחולים הסופניים יכולים לבצע פעולות גופניות מסוימות ומוותרים עליהן תוך כדי ההתמודדות עם המחלה. בנוסף, הקשיים הנפשיים, גורמים לעיתים להימנעות מהנאות יומיומיות, כמו האזנה למוזיקה, ריקוד, צפייה בסרטים, מפגש עם חברים ועוד. הטיפול מעודד את החולים לחזור אל הפעילויות האלו. הן חשובות לשמירה על ה"עצמי" של החולה ומאפשרות לו להמשיך ליהנות מהחיים ולהעריך אותם מחדש.

הראייה של הטיפול הפליאטיבי כתהליך הוליסטי, עומדת בבסיסו של הוספיס גליל עליון. ההוספיס מעניק את הטיפול בבית החולה ללא עלות ומלווה אותו ואת המשפחה הקרובה במהלך ההתמודדות הקשה, במטרה לסייע להם להגיע לתחושה של שלמות ושלווה.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״