הזכות לקבל החלטות במצב של אובדן כשירות

אנשים שמתמודדים עם מחלות קשות, צריכים לעיתים להתכונן למצב שבו בשלב מתקדם של המחלה, לא יהיה באפשרותם לקבל החלטות בצורה שקולה בנוגע להתנהלותם בכל תחומי החיים. אובדן כשירות אופייני במיוחד למחלות נוירולוגיות כמו אלצהיימר ודמנציה. מחלה שמתקדמת בצורה הדרגתית ופוגעת בתהליכי חשיבה קוגניטיביים, מייצרת תסכול גדול מאוד והמון פחד אצל החולה שנאלץ להתמודד עם שאלות כמו האם בהמשך הוא יוכל להבין מה טוב בשבילו? האם הוא יוכל להתנהל באופן עצמאי? האם הוא יוכל לבחור? האם תהיה לו אפשרות בחירה? הסיטואציה מורכבת מאוד וטעונה רגשית, גם עבור החולה וגם עבור בני המשפחה שלו. חשוב להציג לחולה את כל האפשרויות העומדות בפניו ולעזור לו לקבל החלטות לגבי אופן הטיפול בשלבים המאוחרים של המחלה. הייעוץ נשען על אנשי מקצוע ממספר תחומים: ייעוץ רפואי, ייעוץ פסיכולוגי, ייעוץ משפטי וייעוץ כלכלי.

ייעוץ רפואי:

חוק זכויות החולה וחוק החולה הנוטה למות מאפשרים לחולה, כל עוד הוא במצב כשיר ומודע למשמעות של החלטותיו, לבחור באדם שיהיה מיופה כח שלו בתחום הטיפול הרפואי. ייפוי הכח מוגבל רק לתחום הזה ואינו מקיף תחומים נוספים כמו ניהול כספים ונושאים משפטיים אחרים. בחתימה על המסמך צריכים להיות שלושה אנשים: החולה, האדם שהוא ממנה כמיופה כח שלו ועד נוסף, שיכול להיות עורך דין או פסיכולוג או רופא. חשוב לקבל את ההחלטה הזו מבעוד מועד. כאשר חולה מאבד את הכשירות לקבל החלטות מבלי שמונה לו מיופה כח בשלב מוקדם יותר, המשפחה צריכה לפנות לבית המשפט על מנת שיהיה ניתן למנות עבורו  אפוטרופוס או לבקש מבית המשפט אישור לביצוע הליכים רפואיים מסוימים.

ייעוץ פסיכולוגי:

הדילמות הרבות שאיתן נאלץ החולה להתמודד, יוצרות עומס רגשי רב. חולים רבים סובלים מדיכאון וחרדה, ביחד עם מעגל האנשים הקרובים אליהם. טיפול נפשי הוא חיוני ומסייע בהתמודדות היומיומית ובקבלת ההחלטות לגבי העתיד. שיחות עם פסיכולוג מומחה בתחום, יכולות לספק תובנות חדשות ופרקטיקות שמקלות על הקשיים הנפשיים.

ייעוץ משפטי:

הייעוץ המשפטי קשור קשר הדוק עם הייעוץ הרפואי. בנוסף למינוי אפוטרופוס, חוק החולה הנוטה למות, מאפשר לחולה כל עוד הוא כשיר, לקבל החלטות בנוגע לאופן הטיפול בו בשלבים המתקדמים של המחלה. המטרה של החוק היא לאפשר לחולה לבחור האם לקבל טיפולים מאריכי חיים כאשר הוא לא יוכל להביע התנגדות לטיפול. הטיפול הרפואי עלול לגרום לסבל רב גם כאשר הוא אינו מועיל בצורה משמעותית. קבלת ההחלטה בשלבים המוקדמים יותר של המחלה יכולה להקל על הסבל בהמשך ולהבטיח שלא יהיה צורך לפנות להליכים משפטיים כדי לקבל אישור להפסקת הטיפולים.

ייעוץ כלכלי:

קיים צורך למנות אדם קרוב ומהימן לחולה, שיוכל לנהל את העניינים הכספיים ואת הרכוש שבבעלותו, כאשר החולה יגיע למצב של אובדן כשירות. המשך הטיפול במשאבים הכספיים של החולה באופו חוקי ומוסדר, חיוני על מנת שהוא יוכל להמשיך לקבל את התמיכה שלה הוא זקוק ולנהל באופן עקיף דרך אדם אחר, את העניינים הכספיים שלו, כמו ניהול חשבון הבנק וקבלת קצבאות מהביטוח הלאומי.

הוספיס גליל עליון מנוהל על ידי עמותה ומעניק תמיכה לחולים הנוטים למות בבתיהם. צוות ההוספיס כולל אנשי רפואה, פסיכולוגים ומטפלים ברפואה משלימה שביחד מספקים מעטפת של טיפול פליאטיבי לחולה.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״