השפעת הטיפול הפליאטיבי על מצב הרוח ואיכות החיים של חולי ניוון עצבי וסרטן

עזרה למצב הרוח של מטופל שעומד בפני סוף חייו היא משימה מדהימה, שדורשת לא רק מיומנות וידע אלא גם אמפתיה וחמלה. הצעת נחמה ותמיכה למישהו שיודע שזמנו מוגבל יכולה להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, אבל התגמול של הבאת אפילו רגע של שמחה או שלווה לימים אחרונים הוא בלתי נתפס.

נדרש סוג מיוחד של אדם כדי לבצע את העבודה הזו, מישהו שיכול להיכנס לעולמו של המטופל עם לב פתוח ונכונות להקשיב, להיות נוכח ולהציע כל נחמה שהוא יכול. לפעמים זו מחווה פשוטה, כמו להחזיק יד או לשתף צחוק, שיכולה לעשות את כל ההבדל, להזכיר למטופל שהוא לא לבד, ושיש עדיין ערך ומשמעות לחייו.

פעמים אחרות, זה דורש גישות יצירתיות יותר, כמו לעזור למטופל להגשים חלום של כל החיים, או להביא אוכל או מוזיקה אהובים. גם מול הנסיבות הקשות ביותר, אפשר תמיד לעשות משהו כדי להביא רגע של אושר או שלווה למטופל, ולעזור לו להרגיש שרואים ושומעים ואהובים.

זו לא עבודה קלה, אבל מי שמבצע אותה – הצוותים המגישים טיפול פליאטיבי לחולי סרטן, לחולי ניוון עצבי ולחולים סופניים – עושה זאת מתוך תחושת מטרה ומחויבות עמוקה לעשות שינוי בחייהם של אלה שהם משרתים. הם הגיבורים הבלתי מוכרים של עולם הבריאות, פועלים ללא לאות כדי להביא נוחות וטיפול לאלה הזקוקים לכך ביותר, ובכך, הופכים את העולם למקום טוב יותר וחומל יותר.

לטיפול פליאטיבי השפעה חיובית משמעותית על מצב הרוח ואיכות חייהם של חולי ניוון עצבי וסרטן, על ידי הקלה בסימפטומים גופניים ורגשיים, שיפור הרווחה הרוחנית, ותמיכה בחולים ובני משפחותיהם בניווט האתגרים המורכבים של מחלות קשות.

סעד במספר מישורים:

  • ניהול סימפטומים לשם שיפור הנוחות והרווחה הכללית של המטופל, ובכך לעזור להפחית את מצוקותיו, מה שיכול להשפיע לטובה על מצב רוחו ואיכות חייו.
  • תכנון טיפול מתקדם יעזור למטופלים ולמשפחות לקבל החלטות מושכלות לגבי הטיפול בשלבים הבאים, להפחית את החרדה ואי הוודאות שלהם לגבי העתיד, ולהבטיח כי רצונותיהם והעדפותיהם יכובדו.
  • תמיכה רגשית לחולים ובני משפחותיהם מסייעת להם להתמודד עם האתגרים הפסיכולוגיים הרגשיים של חיים עם מחלה קשה. תמיכה רגשית זו תפחית את תחושות הבדידות והדיכאון שחולים מרגישים כשהם מתמודדים עם מחלה סופנית, ותגביר את תחושת השליטה והרווחה שלהם.

ליווי רוחני עוזר להם למצוא משמעות ותכלית לחייהם, ותומך בהם באמונות שלהם. הליווי הרוחני מספק  לחולים נחמה ותמיכה בתקופות משבר, עוזר  להם להשלים עם מחלתם, ומכין אותם למותם. גם לבני המשפחה ניתן לווי וגם הדרכה, כמו למשל מה אומרים לחולה סופני, איך מתמודדים עם שאלות על חיים ומוות, ועוד.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״