חוק זכויות החולה הנוטה למות – החלטות משפטיות חשובות

במקרים של מחלות חשוכות מרפא או לקראת סיום החיים, ישנם כמה מסמכים משפטיים שיש להכין, כדי להבהיר לבני המשפחה ו/או לצוות הרפואי מה ברצונכם לעשות. אחד מהם הוא חוק זכויות החולה הנוטה למות. מטרתו של חוק זכויות החולה הנוטה למות שנחקק בשנת 2005 היא לאזן בין ערך קדושת החיים לבין רצונם של חולים סופניים לסיים את חייהם, תוך התחשבות במצבם ובאיכות החיים בה הם חיים כרגע.

הכנת הנחיות בריאות מראש

הנחיות בריאותיות המוכנות מראש עוזרות ליידע את יקיריכם ואת צוות הבריאות על הבחירות שלכם בכל מה שקשור לטיפול רפואי. הן מספקות הנחיות לגבי האם להתחיל או להפסיק סוגים מסוימים של טיפול, כשלכל מדינה יש חוקים משלה לגבי מצבים אלו. הנחיות אלו מתפקדות כחוזה בינכם לבין הצוות הרפואי שלכם. במקרים בהם לא נחתם מסמך עם הנחיות אלו, ספקי הטיפול הרפואי יתייעצו בדרך כלל עם בני המשפחה על אפשרויות הטיפול, ולאחר מכן ישתמשו בשיקול דעתם כדי לקבל את ההחלטות הטובות ביותר.

חוק זכויות החולה הנוטה למות מאפשר מגוון סוגי הנחיות, ביניהן:

ייפוי כוח רפואי בר קיימא: ייפוי כוח רפואי הוא הדרך הטובה ביותר לוודא שאתם מקבלים את סוג הטיפול הרפואי שאתם רוצים. סוג זה של מסמך משפטי ממנה מבוגר אחר לדבר עבורכם. הוא או היא יפעלו כמיופי כוח שלכם. ייפוי כוח רפואי מאפשר לכם להעביר את הזכות המשפטית שכם לקבל החלטות טיפוליות, לממונים על ידכם, והוא יחול רק כאשר אין לכם כבר את היכולת לקבל החלטות בעצמכם. רוב האנשים בוחרים אהוב, בן משפחה, או חבר קרוב להיות מיופה הכוח שלהם. חשוב לוודא כי הממונה הוא אדם שמכיר אתכם מספיק טוב כדי לקבל החלטות שעולות בקנה אחד עם המשאלות שלכם וכי הוא יבטיח שהן אכן יתבצעו – בין אם מדובר על טיפול פליאטיבי, טיפול תרופתי או הפסקת הטיפול כליל.

צוואת הרצון לחיות: צוואה זו מגדירה למשפחה ול שירותי הבריאות שלכם מה אתם מעדיפים במונחים של טיפול רפואי. היא קובעת מה שאתם רוצים או לא רוצים לעשות כדי להאריך את חייכם. לדוגמה, אתם יכולים לומר שאינכם מעוניינים בהאכלה מלאכותית. מסמך זה אינו יעיל כמו ייפוי כוח בר קיימא, והוא רק מציין מהן ההעדפות הבריאותיות שלכם. במקרים של משבר רפואי, ספקי שירותי הבריאות והמשפחה עשויים לקבל החלטות שונות ממה שצוין במסמך, על סמך הערכים הרפואיים או האישיים שלהם.

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״