טיפול פליאטיבי לסרטן

מהו טיפול פליאטיבי?

בהגדרתו הרחבה ביותר, טיפול פליאטיבי משמעותו "טיפול תומך". הכוונה היא לטיפול שאינו אמור לרפא מחלה, אלא לעודד, לנחם, להרגיע ולהקל על מטופל שחולה במחלה סופנית וחשוכת מרפא.

זהו למעשה הטיפול היחידי שאפשר להציע לחולים כרוניים או סופניים – חולים אשר ברור שלא ניתן לרפא אותם אלא רק להקל על סבלם בחודשי החיים האחרונים שנותרו להם, כמו גם לתמוך בבני משפחותיהם וקרוביהם לקראת תהליך הפרידה הקרב.

הטיפול הפליאטיבי לחולים סופניים פועל מכוח חוק החולה הנוטה למות אשר נחקק כבר בשנת 2005. 

החוק מעגן באופן כללי את רצונותיו של החולה הסופני לגבי הדרך בה הוא בוחר למות, ונותן תוקף להנחיות רפואיות מקדימות, ולרצונותיו לגבי טיפול רפואי בהמשך, כאשר אולי לא יוכל לבטא אותם.

איזו התמיכה מספק הטיפול הפליאטיבי?

  • הקלה על סימפטומים באשר הם.
  • ניהול כאב ומניעת סבל.
  • תמיכה פסיכולוגית, רגשית ורוחנית לחולה ולבני משפחתו.

היתרון הגדול שטמון בטיפול פליאטיבי נובע מכך שזהו טיפול אינטגרטיבי המשלב אנשי מקצוע מתחומים שונים, על מנת לתת מענה מיטבי בקשת רחבה של נושאים.

ניתן ליצור איתנו קשר לגבי טיפול פליאטיבי

כיצד טיפול פליאטיבי מסייע לחולי סרטן?

  • מקל על כאבים – באמצעות מתן משככי כאבים על בסיס יומי (או שעתי) על מנת למנוע סבל מהחולה.
  • ממתן (מרכך) תסמינים – באמצעות תזונה המתאימה למצבי אובדן תיאבון, הקאות וכד'; 
  • מסייע במקרים של קשיי נשימה, קושי במתן שתן ועוד.
  • מעניק תמיכה פסיכולוגית, רגשית ורוחנית – בהתאם לצרכים הספציפיים של החולה ושל בני משפחתו.

טיפול פליאטיבי לסרטן ניתן מתוך ההבנה שכבר אין איך לעזור מבחינה רפואית, אלא רק להעניק לחולה הסופני ולבני משפחתו סביבה של חמלה, תשומת לב, אכפתיות, אמפתיה ושקט.

אילו אפשרויות קיימות לטיפול פליאטיבי לסרטן?

בארץ ישנן מספר מסגרות לטיפול פליאטיבי: 

א. אצלנו בהוספיס גליל עליון אנו מספקים שירותי הוספיס בית וטיפול פליאטיבי לחולי סרטן וחולים אחרים. המטרה היא שחולה סופני יוכל לסיים את חייו בביתו, בחלקת האלוהים הקטנה שלו, כשהוא מוקף בני משפחה וקרובים.

ב. דרך יחידות לרפואה פליאטיבית אשר פועלות במסגרת מערך אונקולוגי של בתי חולים.

ג. בנוסף, חשוב לציין כי קיימות עמותות וקבוצות תמיכה אשר מארגנות סדנאות התמודדות ומפגשי חיזוק והעצמה. וכד'. אלה פועלות למען חולי סרטן כבר מרגע האבחון, ומלוות אותם לאורך תקופת הטיפולים הכימותרפיים, ההקרנות ושאר הטיפולים שחולי סרטן מתמודדים איתם.

 

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״