הוספיס – 5 דברים שכדאי לדעת

האם הוספיס הוא הפתרון הנכון עבורכם או עבור הקרובים שלכם?

הוספיס הוא פילוסופיה של טיפול, לא סתם עסק או מקום פיזי.
רוב האנשים אומרים שהם רוצים למות בבית, אבל רק  1 מתוך 4 עושים זאת, בסופו של דבר. הסיבה העיקרית היא שלעתים קרובות, זה פשוט קשה מדי. לנסות לטפל במישהו עם מחלה קשה, במיוחד בבית, ללא שירותי הוספיס זה כמו לנסות לבצע ניתוח ללא הרדמה, אומרים רופאים רבים. שירותי הוספיס (בין אם הוספיס לחולי סרטן או הוספיס לחולים בכל מחלה סופנית אחרת), מביאים לביתכם כל מה שאתה צריכים: מיטת בית חולים, שידה, תרופות, תחבושות, יועצים מומחים- והכל מותאם לצרכים שלכם. אבל אם אתה מפוחדים מטיפול ביתי, או פשוט לא רוצים שאדם אהוב ימות בביתכם, טיפול בהוספיס זמין גם במתקנים שונים ובבתי חולים.

הסכמה לקבלת שירותי הוספיס לא אומרת ויתור על כל הטיפולים הרפואיים.
המעבר להוספיס פירושו מעבר מסדרה אחת של מטרות (כיצד להגיע לחיים ארוכים יותר באמצעות תרופה) לאחרת (כיצד להשיג את איכות החיים הטובה ביותר מכל הזמן שנותר). כשאנשים אומרים שהם אינם רוצים לוותר, המפתח הוא להבין על מה הם חושבים שהם מוותרים. גם אם התרופה כבר אינה קיימת, ישנם טיפולים המשפרים את הסימפטומים של המחלה ואת נוחיותם של החולים.

אתם יכולים לחיות זמן רב יותר בזמן שנשאר לכם.
חולים המקבלים שירותי הוספיס חיים זמן רב יותר בממוצע, בהשוואה לאלו המקבלים טיפול סטנדרטי, כך עולה ממחקר חדש. מחקר שנערך בשנת 2010 בקרב חולי סרטן הריאה, מצא כי הם חיים קרוב לשלושה חודשים יותר; מחקר נוסף, שבדק את האבחנות הסופניות הנפוצות ביותר,מצא את אותם נתונים – החל מממוצע של 20 ימים נוספים (סרטן כיס המרה) ועד 69 ימים נוספים (סרטן השד). זכויות חולי סרטן מאפשרות לכם קבלת טיפול פליאטיבי ושירותי הוספיס, ומומלץ לשקול את הנושא בכובד ראש.

אתם עדיין תוכלו לראות את הרופא הרגיל שלכם.
צוות הוספיס בסיסי מורכב מרופא ואחות (שניהם זמינים 24 שעות ביממה); עובד סוציאלי, יועץ או איש דת; ומתנדב. שירותי הוספיס רבים מציעים שירותים נוספים כגון פסיכולוגים, פסיכיאטרים, מטפלים באמנות או בבעלי חיים, תזונאים, או מטפלים בדיבור, בעיסוי או פיזיותרפיסטים. אתם יכולים גם להמשיך לראות את הרופא הרגיל שלכם. ואתם, בסופו של דבר, הם אלו שאחראים על ההחלטות הרפואיות שלכם, בהתאם לתקנון זכויות חולי סרטן.  

הוספיס יכול להעשיר, ולעתים להציל, את השלב האחרון של החיים.
כמעט שליש מאלו החולים במחלה סופנית מתים בבית החולים, מחוברים למכונות שעושות מעט כדי לעצור את תהליך הגסיסה. ההוספיס נועד לתמוך בהיבטים האישיים יותר של שלב חיים זה: הרהור במורשת של האדם ובמשמעות החיים, תוך התמקדות במערכות יחסים בצורה מעמיקה ומכוונת יותר, השגת תחושה של סגירת מעגל, ומימוש מטרות של סוף החיים, כמו השתתפות בטקס סיום הלימודים של הנכדה או בברית של הנכד.

יעניין אתכם גם: מה זה הוספיס, הוספיס גליל עליון, הוספיס בית

 

מאמרים נוספים

כל תרומה תתקבל בברכה

אודות הוספיס גליל עליון

ע״ש ננסי קרוליין ז״ל

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס.

הוספיס גליל עליון הוקם בשנתת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב.
ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יד ביד הוספיס

עמותת ״הוספיס גליל עליון״

“אתם לא לבד”, זהו המוטו של הוספיס גליל עליון, ואלו הן גם מילות ההרגעה הראשונות אותן שומעים אנשים החולים במחלה סופנית ובני משפחותיהם בפגישתם הראשונה עם צוות ההוספיס. ההוספיס הוקם בשנת 1994 על ידי פרופסור ננסי קרוליין, ילידת בוסטון ארה״ב. ננסי הייתה רופאה פנימאית אשר התמחתה ברפואת חירום, עלתה לארץ בשנת 1977 והייתה למנהלת הרפואית של ״מגן דוד אדום״ עד שנת 1982. בשנה זו יצאה לשליחות בה ניהלה שירותי חירום בעזרת רופאים מוטסים באפריקה. עמותת ״הוספיס גליל עליון״